تورب یا همان زغال سنگ نارس چیست چه زمانی تولید می‌شود و چه فایده‌ای دارد؟

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد زغال سنگ منتشر کنیم و در کل به این سوال پاسخ بدهیم که تورب یا زغال سنگ نارس چیست و چه زمانی تولید می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بخش بزرگی از جرم زغال سنگ کربن است. از دیگر ترکیبات زغال سنگ هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است. انواع زغال سنگ در دوران‌های گوناگون زمین‌شناسی و تحت شرایط مختلفی به وجود آمده‌اند. تورب، نخستین مرحله تشکیل زغال سنگ است.

زغال سنگ چیست؟

زغال سنگ نام کانی سیاه رنگی است که از پسماند مواد گیاهی دوران‌های قدیم زمین شناختی (میلیون ها سال پیش) تشکیل شده‌است و به عنوان سوخت و نیز ماده اولیه برخی صنایع شیمیایی برای تولید گاز، کک، روغن، قطران و غیره استفاده می‌شود.

تورب یا زغال سنگ نارس چیست؟

پیت، پیت ماس، خزه زغال سنگ، تورب یا زغال سنگ نارس (Sphagnum Peat Moss)؛ به توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌ رنگ خزه‌ها و گیاهان (و گاهی جانوران) که بطور ناقص تجزیه شده‌اند گفته می‌شود.

این ماده به دلیل غنی بودن از مواد غذایی بویژه ریز مغذی‌ها، منبع بسیار خوبی برای تغذیه گیاهان می‌باشد و کاربرد زیادی در کشاورزی، اصلاح خاک، سیستم‌های کشت هیدروپونیک و… دارد.

در این مطلب اطلاعات دقیق‌تری در مورد زمان تولید تورب خواهید خواند.

چه موقع زغال سنگ نارs تولید می‌شود؟

باتلاق‌های تورب در آب و هوای ملایم و مرطوب شکل می‌گیرند.

وقتی که خشک‌شدن زمین به حدی است که استخرهای آب، توده‌های هوا و گیاه متلاشی شده را فرو می‌برند و از فساد کامل آن جلوگیری می‌کنند.

بعد از کندن و بیرون آوردن باتلاق، تورب به‌جامانده در فضای باز خشک می‌گردد.

زمانی که آب آن تبخیر شود، به آسانی خواهد سوخت.

مقادیر وسیعی از تورب به‌عنوان سوخت فقط در کشورها با مناطقی که زغال سنگ کم است، استفاده می‌شود.

مقادیر زیادی برای آتش و اجاق در ایرلند، اسکاندیناوی و اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 109421 ساعت خبر : 7:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109421
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

تورب عاری از مواد مغذی است و به هیچ عنوان ارزش غذایی برای گیاه ندارد ولی به دلیل توانایی جذب و نگهداری آب ( تا ۲۵ برابر وزن خشک خود آب جذب میکند و به تدریج در اختیار ریشه میگذارد) و خاصیت تبادل کاتیونی که در سطح خود دارد در جذب مواد مغذی به عنوان واسطه بسیار خوب عمل کرده و البته هواص دیگری نیز برای خاک دارد که به هیچ عنوان مواد مغذی (املاح محلول قابل جذب از ریشه) در پیت مد نظر نیست.
این مطلب لصلاح شود.
سپاس.
مهندس آرام کهندل.
کارشناس ارشد کشاورزی.

سلام ممنون مفید بود