ریش بز گیاهی با نام‌های هوم و هوما و اسپره کوهی و ملکه چمنزار و علف داماد

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ ریش بز را در جزیره کیش «هوم یا هوما» هم می‌نامند. نام‌های دیگر آن اسپیره کوهی، ملکه چمنزار، و علف داماد است.

نام: ریش بز

نام علمی: Ephedra foliate

نام محلی: هوم

خانواده: ایپدراثی

گونه: ایپدرا

پراکنش: بـیـابـانـهای اطـراف پـایـگاه‌ هوایی، ننه باغو، درخت سبز

روش تکثیر: کاشت بذر

گیاه شناسی ریش بز

ریش بز را در جزیره کیش «هوم یا هوما» هم می‌نامند. نام‌های دیگر آن اسپیره کوهی، ملکه چمنزار، و علف داماد است.

بوته‌ای است پایا با دو یا یک پایه بالا رونده یا خزنده وخوابیده بر خاک با ظاهری مشابه اسکمبیل. غالباً با شاخه‌های خوابیده بر خاک یا طویل وآویخته از محل دیده می‌شود. بسیار سبز است به صورت دسته‌های کاکلی شکل با انتهای برگشته به بالا و میان گره‌هایی به طول ۸ سانتیمتر.

برگ: دو به دو یا هر چهار عدد واقع در یک بند با طول ۳-  ۵/۲ سانتیمتر، خطی و نازک به عرض ۱ میلیمتر. برگ‌ها نوک تیز و در قائده کمی به هم چسبیده هستند که به تدریج خشک شده و می‌ریزند.

گل: ریش بز در بهمن و اسفند به گل می‌نشیند. گل‌های ریش بز به رنگ سفید بوده و مجتمع در مخروط‌های دو پایه است. نرها به تعداد زیاد یا کم مجتمع شده و گاهی هم منفرد هستند و معمولاً دارای دمگل بوده شامل  دو بند متقابل یا تقریباً به صورت چرخه‌ای در بندها قرار داشته ناهمقد و غیر مساوی هستند. ماده‌ها شامل دو گل تخم مرغی شکل است که در قائده به هم چسبیده هستند و ستونک پرچم‌ها برابر با قد پوشش گل است.

قسمت دارویی

گیاه.

مصارف دارویی

ریش بز علاوه بر مصرف خوراکی، خوشبوکننده، منقبض‌کننده و ادرارآور است. این گیاه برای درمان اسهال، مشکلات شکمی و اختلالات خونی به کار می‌رود. همچنین در درمان اسهال کودکان و تورم توصیه می‌شود. جوشانده گیاه ریش بز نیز تب‌بر بوده و دم کرده این گیاه شیرین شده با عسل یک نوشیدنی مناسب روزانه است.

اشکال دارویی

دمکرده، جوشانده و برگ‌های جوان به عنوان خوراکی.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 108517 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108517
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات