سریش گونه‌ای سنجد تلخ با مصارف دارویی و غیردارویی فراوان که همه ساله گل مى‌دهد

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ بذر گیاهى سریش ضدعفونى‌کننده و داراى پنى‌سیلین گیاهى است، اخلاط غلیظ را از بین مى‌برد و جهت جلوگیرى از خونریزى سینه مفید است.

مشخصات گیاه

نام: سریش

نام علمی: Melia indica Brand

نام محلی: چریش

خانواده: ملیاسی

گونه: ملیا

پراکنش: روستای ننه باغو، درخت سبز

روش تکثیر: کاشت قلمه

سریش
سریش

گیاه‌شناسی سریش

 سریش، چریشک. (اشراس و اشراش) هم گفته‌اند.  گونه‌ای سنجد تلخ است که در جزیره کیش نیز به همین نام معروف است.

درختانی نسبتاً کوچک به ارتفاع ۷ تا ۱۰ متر، با تاج تقریباّ باز وشاخه‌های نسبتاً ایستاده و کم و بیش موجدار که ساقه‌های آن پوشیده از پوست خاکستری تیره با شکاف‌های کم عمق است.

ساقه زیرزمینى گیاهى است از تیره لاله‌ها. گل‌هاى این گیاه قشنگ و زینتى است، و به صورت خوشه کله قندى و به قدرى قشنگ است که گل‌هاى آن را گل فروش‌ها به قیمت گزاف مى‌فروشند. در بیشتر مناطق کوهستانى ایران و همچنین در نواحی گرم جنوبی می‌روید. گیاهی است پایا که ریشه آن در زمین مى‌ماند و همه ساله سبز شده و گل مى‌دهد.

برگ: برگ‌های سریش شانه‌ای، بزرگ، با ۸-۶ زوج برگچه تخم‌مرغی شکل، مورب، با نوک تیز و دراز و دندانه‌های نامنظم در حاشیه.

گل: گل‌های سریش به رنگ کرم متمایل به نباتی و با کمب متمایل به صورتی است با عطر تند، مجتمع در پانیکول‌های بزرگ با دمبرگ‌های طویل. گلبرگ‌های پنج پر و پرچم‌های به شکل لوله‌ای و کوتاه‌تر از گلبرگ‌ها.

میوه: میوه سریش شفت مانند، تخم مرغی و سبز فام است.

قسمت‌های دارویی

ساقه زیر زمینی، میوه، بذر.

مصارف دارویی

خوردن سریش جهت درد پهلو، سرفه، یرقان حاصله از زیادى صفرا، دل پیچه و خشونت سینه مفید است، و چون ساقه زیرزمینى آن را خرد کرده و بخورند، ادرار و حیض را باز مى‌کند. ضماد آن ورم را فرو مى‌برد و با سرکه جهت‌گرى و لکه‌هاى جلدى مفید است، ضماد آن جهت رفع شکستگى اعضا و ضرب خوردگى جلدى، فتق، ورم بیضه و ورم‌هاى پلید و بدخیم، و با سرکه و روغن زیتون جهت اگزما، جرب، خارش، و نرم‌کردن مواضع سخت شده پوستى و با آرد جو جهت اگزما و ریزش طبقات شاخى پوست و ورم‌هاى بلغمى سودمند است.

بذر گیاهى سریش ضدعفونى‌کننده و داراى پنى‌سیلین گیاهى است، اخلاط غلیظ را از بین مى‌برد و جهت جلوگیرى از خونریزى سینه مفید است و با عسل جهت تصفیه جگر نافع است. براى تهیه ماسک‌هاى زیبایى مى‌توان کوبیده ساقه زیرزمینى آن را با آب میوه مخلوط کرده به کار برد. مقدار خوراک ساقه زیرزمینى سریش یک مثقال و بذر آن سه گرم است.

موارد استفاده غیردارویی

ساقه زیرزمینى سریش ضخیم و لعابدار است و مى‌توان بهترین چسب را با آن ساخت.  صحافان، کفاشان، صندوق‌سازان و سراجان همه از چسب آن استفاده مى‌کنند. زیرا که کوبیده ساقه زیرزمینى آن داراى چسبى محکم است، ولى باید همیشه آن را به مقدار لازم تهیه کرده و فورا به کار برد. چون اگر مدتى آن را نگاه دارند، تجزیه شده و آبدار مى‌شود. مخصوصاً اگر آن را در ظرف بسته نگاه دارند به امید اینکه خشک نگردد.

اشکال دارویی

ضماد، خوراکی، ماسک روی چهره.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 107943 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107943
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات