سس یا نخ قارچ یا خیط الفقاع گیاهی با خواص درمانی فراوان در جزیره کیش

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ 

نام: سس

نام علمی: Epithymum

نام محلی: خیط الفقاع

خانواده: کنولولایس

گونه: کاسکوتا

پراکنش: روستای ننه باغو

روش تکثیر: کشت بذر

گیاه شناسی

سس را در جزیره کیش«نخ قارچ» یا «خیط الفقاع» می‌نامند. خیط الفقاع علامتی است که نشان می‌دهد در محل رشد آن ذخیره قارچ وجود دارد و معمولاً ده روز پس از بارش باران در محلی که سس دیده شده است قارچ می‌روید. این قارچ علاوه بر خوراکی‌بودن خاصیت درمانی نیز دارد به این صورت که قارچ را در زمستان چیده، خشک کرده و در تابستان در فصل صید مروارید به صورت لحم (کوبیده) درآورده و روی محل گزش عروس دریایی قرار می‌دهند تا از سوزش آن جلوگیری کند.

قارچ محلی که مانند سیب زمینی است در دو نوع سفید و قرمز دیده می‌شود که نوع سفید آن را زبیدی و نوع قرمز را درقی می‌نامند. زبیدی شفاف و نرم بوده و درقی ضخیم‌تر و سفت‌تر است.

سس گیاهی است یک ساله، بدون برگ و کلروفیل که معمولاً انگل روی گیاهان دیگر مخصوصاً گیاهان علفی و اندام‌های سبز است. انگلی بسیار مزاحم، مهاجم و دارای اشکال متفاوت. ساقه‌های آن نخی و نازک، بدون برگ و به رنگ زرد که بسیار پیچنده و سریع پیش رونده است. روی اندام‌های هوایی سایر گیاهان دیگر متصل شده و به وسیله اندام‌های مکنده شیره گیاه میزبان را می‌مکد.

برگ: ندارد.

گل: گیاه سس در اسفند و مرداد به گل می‌نشیند گلهای آن سفید، ریز، به طول سه سانتی متر و بدون پایه، متراکم در گل آذین‌های توده‌ای و کروی شکل به قطر ۱۰-۵ میلیمتر، فلس‌های گل کوتاه‌تر از بخش لوله‌ای که جام گل کمی از آن کوتاه‌تر است با لبه‌های مثلثی و نوک تیز. دانه‌های این گیاه تقریباً به طول یک میلیمتر، تخم مرغی شکل، فشرده و قرصی هستند.

قسمت‌های دارویی

گل وساقه.

موارد مصرف

ساقه و گل سس را کوبیده و آب آن را به صورت پماد روی زگیل یا هر نوع زائده بیمار گونه پوستی قرار می‌دهند این پماد باعث جدا شدگی زخم از پوست شده و بهبود می‌یابد.

شکل دارویی

عصاره (به عنوان ضماد)

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 109111 ساعت خبر : 11:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109111
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات