صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است

به گزارش پایگاه خبری گلونی: صنایع دستی هنر کهنی است که گذشته و تاریخ یک منطقه را نشان می‌دهد. صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است.

در روزگاران گذشته صنایع دستی به عنوان پدیده‌ای تمام عیار در هر عهد حضور فعال داشته است.

در ایامی که ماشین به وجود نیامده بود و حتی در دورانی که حضور آن به گستردگی امروز نبود این صنعت بود که حامی تمامی استعدادها و آفرینش‌های سازندگی بشر بود.

به همین دلیل است که امروز با نگاه به صنایع دستی هر قوم و قبیله‌ای می‌توان دریافت آن قوم در چه مرحله‌ای از صنعتگری بوده است.

استعداد و روحیه خلاق و قدرت ابتکار صنعتگران و علاقه آنان به تولید آثار هنری و ذوقی موجب گردیده است که جمهوری اسلامی ایران از گذشته‌های بسیار دور تا زمان حال همواره در تولید محصولات صنایع دستی موقعیتی ویژه و ممتاز داشته باشد و از شهرتی عالم‌گیر برخوردار گردد.

بررسی‌های پژوهشگران و ایران شناسانی همچون پروفسور «پوپ»  «گیرشمن»  «اشمید» و «هانری رنه دالمانی» و… و

تحلیل‌های دقیقی که آنان از صنایع دستی صنایع ایران کرده‌اند بیانگر ارزش‌های استثنائی و جایگاه خاص این هنر و صنعت اصیل و ارزنده کشورمان است.

در دهه های آخر قرن هفتم میلادی ایرانیان دین اسلام را به عنوان یک آئین برتر پذیرفتند.

این رویداد سبب شد تا مایه‌های هنری و فرهنگی اصیل ایران با ارزش‌های والای اسلامی در هم آمیزد و صنایع دستی ایران با محتوای غنی و مردمی تر از گذشته حتی در عرصه معماری و کاشی‌کاری به رشد و شکوفایی چشمگیری برسد.

صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است

به هرحال امروز صنایع دستی ایران علی‌رغم فراز و نشیب‌های فراوان و حتی با توجه به بی‌مهری‌هایی که در برخی از دوران‌ها پشت سرگذاشته توانسته است در زمره باارزش ترین هنرهای کاربردی جامعه مطرح گردد و نه تنها از جنبه‌های فرهنگی بلکه از جهات اقتصادی و اجتماعی نیز احترام و توجه و عنایت جهانیان را به خود جلب کند.

طوری‌که بسیاری از صاحب‌نظران، ایران را یکی از سه قطب مهم صنایع دستی آسیا و جهان می‌دانند و از نظر تنوع شاید در صدر تمامی کشورها قرار داشته باشد.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگر: محمد جاسم پور

پایان پیام

کد خبر : 108322 ساعت خبر : 3:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108322
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات