فیلاگو یا ربجه گیاهی یکساله و فصلی که در اردیبـهشت به گل می‌نشیند

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ 

نام: فیلاگو

نام علمی: Hurdwarica

نام محلی: ربجه

خانواده: کومپوسیتا

گونه: فیلاگو

پراکنش: روستای ننه باغو، درخت سبز

روش تکثیر: کاشت بذر

گیاه شناسی

گیاه فیلاگو را در جزیره کیش «ربجه» می‌نامند. گیاهی است یک‌ساله و فصلی، کوتاه به ارتفاع ۱۰ ـ ۳ سانتیمتر، علفی، سبز، و پوشیده از کرک‌های تار مانند پراکنده. گیاهی است تقریباً پر ساقه با شاخه‌های باریک و متمایل به ارغوانی پوشیده از کرک‌های تار عنکبوتی و یا به ظاهر بدون کرک که در قائده فاقد برگ است.

برگ: برگ‌های ربجه کم شمار، تماماً همانند، تخم مرغی، در انتها کند و مدور و یا تقریباً نوک تیز. سطح رویی برگ‌ها پوشیده از کرک و سطح پشتی به طور متراکم پوشیده از کرک‌های تارعنکبوتی. برگ‌ها در بخش گلدار به طول تقریباً ۲۰ میلیمتر در زیر کپه گل متراکم و نزدیک به هم هستند.

گل: ربجه در اردیبـهشت به گل می‌نشیند. گل‌هایی زرد فام و مجتمع در توده‌ای شامل ۲۰ ـ۱۲ کپه کوچک با گلچه‌های چند مایه. قیفی شکل و عرضاً مدور به صورت مجموعه‌ای نیمه کروی و پوشیده از کرک‌های تار عنکبوتی. گل‌ها علفی، کرکینه پوش و در حاشیه شفاف و دارای فندقه‌هایی به طول ۱ میلیمتر پهن دراز یا تخم مرغی، قهوه‌ای فام کمی پرزپوش. جقه شامل تار کرک‌های متعدد، سفید رنگ، زبر، پر مانند و بی‌دوام.

قسمت دارویی

برگ.

ربجه معمولاً ۱۰ روز بعد از باران سبز می‌شود و ساکنان جزیره کیش برگ‌های این گیاه را پس از شستن سرخ‌کرده و ادویه‌زده و به عنوان وعده غذایی به مصرف می‌رسانند. و یا برگ‌ها را در آب پخته و آب آن را گرفته و به عنوان عصاره‌ای مغذی و خنک‌کننده در غذاهای آب‌دار استفاده کرده و تفاله ربجه را به منظور رفع گرمی بدن با دوغ و ماست میل می‌کنند.

اشکال دارویی

عصاره، تفاله. (هر دو به صورت خوراکی)

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 109113 ساعت خبر : 11:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109113
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات