ماشین حساب و آموزش کاربرد در حسابداری

پایگاه خبری گلونی؛ علی ساکی: حسابداری چه علم باشد، چه فن یا یک سیستم اطلاعاتی، متکی بر ابزار است و چه ابزاری مفیدتر از ماشین حساب!

در طول ۱۵ سال سابقه‌ی حرفه‌ای در رشته‌ی حسابداری، بارها دیده‌ام حسابدارها از تمام امکانات ماشین‌حساب استفاده نمی‌کنند. اولین چیزی که باید بدانیم این است که ماشین‌حساب حسابداری با در نظر گرفتن کار حسابدار، تسریع در عملیات محاسبه و بر اساس کارهای پرکاربرد حسابداری طراحی شده است.

ماشین حساب

ماشین حساب یا حسابگر وسیله‌ای برای انجام محاسبات عددی است. ماشین حساب‌های مختلف کاربردهای مختلفی دارند. ساده‌ترین آنها تنها محاسبات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام می‌دهند. ماشین حساب‌های پیشرفته تر می‌توانند انواع توابع مهم ریاضی را پیاده‌سازی کنند. ماشین حساب‌های نوین در واقع تلفیقی از ماشین حساب و رایانه هستند و امکانات گسترده‌تر و سریع تری همچون رسم نمودار را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تاریخچه ماشین حساب

تاریخچه ماشین حساب به چرتکه بازمیگردد. اما اولین نمونه‌ای که در دست جا می‌گرفت هم در سال ۱۹۶۷ توسط شرکت تگزاس اینسترومنتز به بازار آمد. از آن به بعد تلاش شرکت‌ها روی کوچک‌تر و کارآمدتر کردن ماشین‌حساب‌ها متمرکز شد که نتیجه آن اولین نمونه جیبی و واقعاً الکترونیک به نام «هَندی» در سال ۱۹۷۱ بود که از یک نمایشگر ال‌ئی‌دی هم بهره می‌گرفت.

سال بعد شرکت هیولت پاکارد اولین ماشین‌حساب جیبی دارای عمل‌گرهای علمی که می‌توانست جای خط‌کش محاسباتی را بگیرد، اختراع کرد و یک سال بعد نیز اولین دستگاه‌های ارزان‌قیمت به‌نام «سینکلر کمبریج» با ۳۰ دلار قیمت معرفی شد. مدل HP-۶۵ نیز اولین ماشین‌حساب جیبی قابل برنامه‌ریزی با قابلیت بیش از ۱۰۰ دستورالعمل بود.

در آن سال‌ها پیشرفت‌های زیادی در زمینه صفحه‌های نمایش، صفحه‌های خورشیدی، مدارهای مجتمع و غیره صورت گرفت. قدم مهم دیگر ساخت ماشین‌حساب FX-7000G شرکت کاسیو به‌عنوان اولین نمونه گرافیکی در سال ۱۹۸۵ بود که باعث شد در دهه ۱۹۹۰ و اواخر قرن بیستم دیگر مرز میان کامپیوترهای جیبی و ماشین‌حساب‌های گرافیکی چندان مشخص نباشد.

آموزش کار با ماشین حساب حسابداری

من قصد دارم در یک‌سری ویدئو، نحوه استفاده از ماشین‌حساب حسابداری را آموزش بدهم. با من همراه باشید.

قسمت اول: تفاوت ماشین‌حساب حسابداری با ماشین‌حساب‌های معمولی(مهندسی)

آموزش کار با ماشین حساب حسابداری – قسمت اول

قسمت دوم: آموزش روشن کردن ماشین‌حساب و پاک کردن صفحه‌نمایش یا دکمه‌های C و CA

نحوه کار با ماشین حساب حسابداری – قسمت دوم

قسمت سوم: آموزش پاک کردن عدد آخر یا دکمه‌ی CE

آموزش کار با ماشین حساب حسابداری – قسمت سوم

قسمت چهارم: آموزش پاک کردن تک‌تک اعداد یا دکمه‌ی ?backspace.

نحوه کار با ماشین حساب حسابداری – قسمت چهارم

قسمت پنجم:

آموزش کار با ماشین حساب حسابداری – قسمت پنجم

پایان پیام

کد خبر : 107312 ساعت خبر : 10:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107312
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات