پوشش گیاهی کیش دارای فلور گرمسیری و شور و منحصر به فرد است

پوشش گیاهی کیش با توجه به جنس خاک آن که عمدتاً نوعی سنگ صخره‌ای شکننده (کونیکا) است و نسبتاً شور است منحصر به فرد است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ جزیره کیش یکی از جزایر زیبای ایران و از اولین جزایری است که به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است که با مساحتی حدود ۴۵۷/۹۰ کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است. طول جزیره ۱۵ کیلومتر و پهنای آن ۷ کیلومتر بوده و تقریباً بیضی شکل است.

 موقعیت جزیره‌ای کیش با منظره طبیعی آن چشم انداز خاصی به آن بخشیده است که در آن تلفیقی از رنگ‌های طبیعی دریا و خشکی و طبیعت را می‌توان دید. لذا موقعیت جزیره‌ای و جغرافیایی خاص کیش توان بالقوه ای برای فعالیت‌های جهانگردی و اقتصادی فراهم آورده است. همچنین کیش دارای دریایی آرام و سواحلی زیباست و به واسطه داشتن لنگرگاه‌های محفوظ از بادهای دریایی برای مقاصد نظامی و ایجاد پایگاه‌های دریایی بسیار مناسب است و همچنین به واسطه قرار گرفتن در بخش میانی خلیج فارس در سر راه کشتی‌هایی که عازم سایر بنادر جنوبی ایران و عراق و شیخ نشین‌های خلیج فارس هستند است.

پوشش گیاهی کیش

پوشش گیاهی کیش با توجه به جنس خاک آن که عمدتاً نوعی سنگ صخره‌ای شکننده (کونیکا) است و نسبتاً شور است منحصر به فرد بوده و به طور کلی دارای فلور گرمسیری است که متأثر از دو عامل مهم اقلیمی یعنی طول مدت گرما و رطوبت موجود در هواست. گیاهان غالب جزیره کیش به سه دسته مهم زیر تقسیم می‌شوند.

الف) پوشش جنگلی

در اثر آب و هوای گرم و مرطوب، برخی از قسمت‌های جزیره کیش را جنگل‌های تنگ و بوته زارها تشکیل داده‌اند. تیپ جنگلی این جزیره دارای اسکوب درختی روی هم‌رفته بسیار تنک با عناصر پراکنده است که به دو دسته بومی و غیر بومی تقسیم می‌شود.

دسته بومی مانند درختان کنار، کهور، لور، گر، کرت، بمبرلاری.

دسته غیر بومی که در سده‌های گذشته و دهه‌های اخیر وارد فلور جزیره کیش شده است مانند گل کاغذی، نخل زینتی، مورد، و درختان مثمر مانند لیمو شیرین، نارگیل، خرما، موز و انار. [۱]

ب) گیاهان طبیعی یا خودرو

این گیاهان شامل گیاهان علفی و غالباً خودرو هستند که بیشتر آنها به مصرف خوراکی یا درمانی می‌رسد. بیشتر این گیاهان در مناطق دیگر ایران با آب و هواهای متفاوت نیز دیده می‌شود. گیاهانی مانند پنیرک، ترشک، آویشن گرمسیری، سمسول، پنجه گربه، ریش بز از این دسته می باشند. [۲]

ج) مراتع

جزیره کیش به علت داشتن آب و هوای گرم و مرطوب و خاک نسبتاً مناسب برای پرورش گیاهان بومی منطبق با شرایط اقلیمی خود و بارندگی نسبتاً خوب در فصل زمستان، محیط مناسبی برای تکثیر گونه‌های مختلف گیاهان بومی منطقه خلیج فارس است. در زمستان و اوایل بهار که فصل رویش گیاهان در این ناحیه است سطح جزیره یک پارچه سبز می‌شود.

[۱]  افشار سیستانی، ایرج، خلیج فارس و دریای پارس ص ۸۸

[۲] محقق

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 107814 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107814
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات