کلپوره با نام محلی آرپه در جزیره کیش با مصارف درمانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ کلپوره را در جزیره کیش «آرپه» هم می‌نامند و اعراب آن را ام الادویه می‌نامند و در کرمان کلپوره را اکسیر همه دردها می‌دانند.

نام: کلپوره

نام علمی: Teucrium

نام محلی:کلپوره

خانواده: لابیاتی

گونه: توکریوم

پراکنش: درخت سبز، روستای ننه باغو

روش تکثیر: کشت بذر

گیاه شناسی کلپوره

کلپوره را در جزیره کیش «آرپه» هم می‌نامند و اعراب آن را ام الادویه می‌نامند و در کرمان کلپوره را اکسیر همه دردها می‌دانند.

کلپوره، گیاهی است پایا به ارتفاع ۵۰  – ۲۰  سانتیمتر، کرکپوش و خزی با شاخه‌های متتعدد و منشعب که شاخه‌های جوان آن نرم و شکننده هستند.

گیاهی است کرک‌پوش به رنگ سبز متمایل به سفید یا خاکستری.

برگ: برگ‌های کلپوره، در اندازه‌های متفاوت دیده می‌شود غالباً کوچک و تقریبا بدون دمبرگ است.

تخم مرغی شکل و در قائده کنجی با کناره‌های کنگره‌ای و حاشیه تخت و برگشته.

گل: این گیاه در اسفند تا اردیبهشت گل می‌دهد. گل‌ها در رنگ‌های متفاوت دیده می‌شود متمایل به زرد یا سفید فام، کرم یا قفائی – قهوه‌ای مجتمع در کپه‌های انتهایی تخم مرغی – کروی. کاسه گل رنگی و تقریبا مورب، کرکینه پوش با دندانه‌های مثلثی. جام گل بلندتر از کاسه گل است و پرچم‌ها خارج از جام دیده می‌شوند.

قسمت‌های دارویی

برگ، گل.

مصارف دارویی

برگ‌ها وگل‌های کلپوره را بعد از کف مال نمودن (سابیدن در کف دست) با آب می‌خورند که برای دل درد و دل پیچه فوق‌العاده موثر است و دارای خواص نیرو بخش است.

کلپوره، ادرارآور، قائده‌آور، بسیار اشتهاآور بوده و ضدتشنج است. دم‌کرده برگ آن اعمال کلیه‌ها را تنظیم نموده و اختلالات دوران قائده‌گی را مرتفع می‌سازد مصرف معمولی آن یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب جوش است.

کسانی که از آسم مزمن در رنجند باید مقداری از برگ آن را به شکل سیگار دود کنند و اگر این کار را انجام دهند درد آنها کمتر و نهایتاً بهبودی خواهند یافت البته نوع آسم وشرایط بیمار ان متفاوت است و باید زیر نظر پزشک خاص خود انجام گیرد.

پزشک معروف و نامدار عرب به نام عبداله بن صالح مدار و اساس کار خود را در مورد زنان نازا و سترون بر مصرف کلپوره  نهاد و زنان پس از اینکه با مراجعات متعدد از پزشکان دیگر ناامید می‌شدند با استفاده از همین گیاه باردار و آبستن می‌شدند.

اشکال دارویی

دمکرده برگ، کف لمه برگ و گل، استعمال پودر برگ.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 109097 ساعت خبر : 3:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109097
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام. عالی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

سلام با عرض معذرت میخواستم مطلبو تصحیح کنید چون مریم گلی هیچ ارتباطی با کلپوره نداره دو تا گیاه متفاوتند میتونین تحقیق کنین اگر به اطلاعات من شک دارین ولی بنظر من مطالب علمی باید از منابع معتبر و مطمئن برداشت شوند تا دیگران گمراه نشوند