کهور پاکستانی مسافر فرانسه به ایران برای تزئین جاده و درمان عقرب گزیدگی

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ کهور پاکستانی در جزیره کیش به همان نام «درمان عقرب» یا «دوای عقرب» معروف است و همچنین ثمر نیز نامیده می‌شود.

نام کهور پاکستانی

نام علمی Prosopis juliflora

نام محلی سمر

خانواده گلومینوس

گونه پروسوپی

پراکنش روستای ننه باغو، درخت سبز

روش تکثیر کاشت بذر

گیاه شناسی کهور پاکستانی

کهور پاکستانی در جزیره کیش به همان نام «درمان عقرب» یا «دوای عقرب» معروف است و همچنین ثمر نیز نامیده می‌شود. این درخت از سال ۵۱ توسط اداره جنگلبانی از کشور فرانسه به جزیره کیش آورده شد که ابتدا جهت تزئین کنار جاده‌ها بود و از آن برای خوراک دام استفاده می‌شد و علت پخش و انتشار سریع آن جابجایی به وسیله دام‌ها و همچنین فضولات آنها بود. نکته جالب توجه در مورد کهور پاکستانی این است که به محض بارش باران رشد می‌کند و اصلاً هم نیاز به آب ندارد و اگر کنار درختان میوه‌ای دیگر بروید آن را کنده و به عنوان علف هرز دور می‌ریزند.

سال‌ها بعد کشف کردند که از گل‌های آن به عنوان همان درمان عقرب گزیدگی ‌توان استفاده کرد. نوع دیگری از کهور پاکستانی را کهور کبیر یا غاف یا جند می‌نامند که شباهت زیادی به کهور پاکستانی دارد و از چوب آن در گذشته به عنوان هیزم استفاده می‌شد و از دانه‌های آن به جای جو برای خوراک دام. و گفته می‌شود که دانه‌ها به دلیل شیرین بودن از جو بهتر هستند. همچنین برگ‌های کوبیده شده آن به همراه پیاز و ادویه مصرف خوراکی دارد.

درختانی به ارتفاع ۱۰ – ۷ متر که دارای خارهای مخروطی شکل است که از گوشوارک برگ‌ها حاصل شده‌اند. تنه این درخت پیچیده و به رنگ خاکستری متمایل به سفید است.

برگ: دو بار شانه‌ای با سه جفت شانک با راش (رگبرگ) مرکزی و منتهی به نوک خارچه‌ای که شامل ۲۰ – ۱۰ زوج برگچه است که پهن دراز با نوکی کند و گاهی نوکدار هستند. گوشوارک‌ها دو عدد که به صورت تیغی شده درآمده‌اند.

گل: کهور پاکستانی در بهمن و اسفند به گل می‌نشیند و گل‌هایی به رنگ زرد متمایل به سبز، بسیار کوچک و بدون دمگل داردکه به صورت مجتمع در خوشه‌ای استوانه‌ای دیده می‌شوند. کاسه گل به شکل پیاله‌هایی با پنج دندانه بسیار کوچک و پنج عدد گلبرگ به صورت آزاد که در انتها کرکدار هستند. پرچم‌ها ۱۵ عدد آزاد که طویل‌تر از گلبرگ‌ها هستند. بساک‌ها منتهی به غده‌های زود افت و نیام بسیار بلند که تقریباً استوانه‌ای، خمیده و قوزدار هستند.

قسمت دارویی

گل‌ها.

مصارف دارویی

درمان عقرب گزیده‌گی ( قبلاً توزیح داده شده. )

شکل دارویی

گل کوبیده شده.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 107969 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107969
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات