یادداشتی از کیدی ریگان درباره ارجحیت کتاب سنتی به نسخه الکترونیکی

کیدی ریگان نویسنده و وبلاگ ‌نویس، چندان با وجود نسخه‌های الکترونیکی آثار موافق نیست. «هافینگتن پست» اخیرا یادداشت این نویسنده را درباره دلایل دوست نداشتن نسخه‌های الکترونیکی منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از هافینگتن پست «کیدی ریگان» در یادداشت خود آورده است: به عنوان یک دانشجوی ادبیات انگلیسی بیشتر عمرم غرق صفحات کتاب و داستان بوده‌ام.

پول زیادی برای خرید کتاب ندارم. وقتی از یکی دوستان آی‌پد کوچکی هدیه گرفتم و فهمیدم که نسخه صوتی بسیاری از آثار کلاسیک رایگان در اختیارم قرار گرفته‌ است بسیار خوشحال شدم و هر روز صدای داستان «ویرجینیا وولف» و «هنری جیمز» در گوشم می‌پیچید و لذت می‌بردم اما هیچ‌وقت نتوانستم با نسخه الکترونیکی آثار که باید از روی تبلت یا کامپیوتر خوانده شود ارتباط برقرار کنم.

اگر از آن دسته آدم‌هایی باشید که عاشق کتاب است حرفم را خوب متوجه می‌شوید.

چون هیچ حسی با رفتن به کتاب‌فروشی و در راهروها قدم ‌زدن و کتاب در دست گرفتن برابری نمی‌کند؛ لذت نابی است لحظه‌ای که صفحه‌ای را باز می‌کنید و بوی تازه کاغذ به مشامتان می‌رسد.

متأسفانه خرید اولین نسخه کتاب الکترونیکی من اصلاً چنین حسی نداشت. قطعاً خرید اینترنتی و طی نکردن راه کتابفروشی بسیار آسان است.

حتی لازم نیست لباس عوض کنید اما هیچ هیجانی در فشار دادن دو دگمه در صفحه اینترنت و خرید چیزی که نامش کتاب است وجود ندارد؛ نه جلدی، نه بویی!

واضح است که صفحه تبلت نمی‌تواند بوی خوش کاغذ را به مشام برساند و این حس به رابطه‌ای که با روایت می‌توانید برقرار کنید لطمه می‌زند.

مساله فقط جنس بسته‌ای که تحویل گرفته‌اید نیست. مطالعات نشان داده است که خواننده با نسخه الکترونیکی کمتر جذب ساختار داستان می‌شود.

اگر هر دو روش خواندن را امتحان کرده باشید خوب می‌دانید اگر دلتان بخواهید یک صفحه خاص را مرور کنید در نسخه چاپی حواستان هست که آن مطلب صفحه سمت راست یا چپ کتاب قرار داشت.

حتی پاراگراف یا خط آن ممکن است در ذهنتان باشد. اما با نسخه الکترونیکی تصوری از اینکه چه اتفاقی در کجای داستان افتاده است ندارید.

شاید این مشکلات به این دلیل است که با در دست داشتن تبلت و نسخه الکترونیکی احساس قدرت و تسلط بر داستان ندارید و احساس می‌کنید شما هم بخشی از داستان هستید و توانایی قضاوت و آنالیز اتفاقات کتاب را ندارید.

تجربه خواندن هم متفاوت است. اینکه مجبورید مردمک چشمتان را به سمت چپ و راست بچرخانید و با تمام شدن هر صفحه ورق بزنید مفهوم  گذر زمان را بهتر به شما نشان می‌دهد.

جالب اینجاست که سر کلاس درس وقتی نسخه الکترونیکی مقاله‌ای برای مطالعه معرفی می‌شود بسیاری از دانشجویان نسخه پرینت‌ شده مقاله را با خود می‌آورند؛ یا ما بسیار قدیمی هستیم یا کتاب‌های الکترونیکی جذابیت ندارند!

هر قدر خرید یک کتاب الکترونیکی بی‌ دردسر باشد باز نمی‌تواند با لذت گرفتن کتابی در دست و غرق شدن در صفحات آن برابری کند.

پایان پیام

کد خبر : 106888 ساعت خبر : 4:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106888
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات