یووال نوح هراری و انسان‌ خردمند و انسان خداگونه

انسان خردمند و انسان خداگونه نوشته یووال نوح هراری دو جلد از همان کتاب‌هایی است که ذهن‌تان را با دنیای جدیدی آشنا می‌کند.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: کتاب‌خوان که باشید، بعد از مدتی جنس کتاب‌ها را خوب می‌شناسید؛ مثل آدم‌ها.

به چشم‌تان که بخورند و اسم‌شان را که بخوانید و رنگ و روی‌شان را که کمی ورانداز کنید و اسم نویسنده را که ببینید، البته اگر تازه‌کار نباشد، دیگر با قاطعیت می‌توانید بگویید که این کتابی که می‌خواهید شروع کنید قرار است که چه بلایی بر سر تفکرات و اعتقادات و خواب شبانه‌تان بیاورد.

می‌فهمید که قرار است با کدام‌شان عاشق‌تر شوید و با کدام‌شان دور هر چه عشق و عاشقی هست را خط بکشید.

با کدام‌شان فیلسوف‌تر می‌شوید و با کدام یک ماژیک قرمز برمی‌دارید روی فلسفه و هرچه که به فلسفه مربوط می‌شود را یک ضربدر بزرگ می‌کشید.

با کدام‌شان تا سر کوه قاف می‌روید و با کدام تا «بیست هزار فرسنگی زیر دریا!»
بگذریم!

انسان خردمند و انسان خداگونه دو جلد از همان کتاب‌هاست که خواب‌تان را می‌گیرد و ذهن‌تان را درگیر سوالاتی می‌کند که گاهی از خود به آهستگی پرسیده‌اید اما حالا کسی بلند بلند پرسیده است و نه چندان طولانی نوشته است.

این دو کتاب را با قیمت ۱۲۸ هزار تومان، با همه تردید‌هایی که داشتم به سفارش استادم خریدم.

دو کتاب از یووال نوح هراری
دو کتاب از یووال نوح هراری

بله. تردید داشتم. چون می‌دانستم که وقتی قرار است که کتابی از یک استاد یهودی که در دانشگاه اورشلیم تدریس می‌کند را بخوانم، آن هم با پیش‌ذهن‌های منفی‌ای که از او و تفکراتش شنیده بودم، قطعا با چالش یا چالش‌هایی بزرگ در ذهنم مواجه خواهم شد.

و حالا که کتاب‌ها را خوانده‌ام، برای منی که تجربه گرفتن مجوز برای نشر کتاب را دارم و با پیچ و خم‌های ارشاد، پیچ و خم خورده‌ام، یک علامت سوال به قدمت ۴۰ سال همچنان در ذهنم می‌چرخد که این کتاب‌ها چطور توانسته‌اند ممیزی‌های وزارت ارشاد را دور بزنند و به چاپ برسند؟

به هر حال خوشحالم برای این اتفاق.

درباره یووال نوح هراری

دکتر یووال نوح هراری دارای مدرک دکترا از دانشگاه آکسفورد است و در دانشگاه اورشلیم تاریخ جهان تدریس می‌کند.

او یکی از پژوهشگران نامدار در زمینه تاریخ است که در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه سالانه پولانسکی، به خاطر خلاقیت و ابتکار در علوم انسانی شده است‌.

موضوع اصلی پژوهش‌های او که به صورت دو جلد کتاب با نام‌های انسان خردمند و انسان خداگونه در اختیار ما قرار گرفته است، پرسش‌های صریح و گاهی پاسخ‌های صریح‌تر به این سوال‌هاست که:

رابطه تاریخ و زیست شناسی چیست؟

آیا عدالتی در تاریخ یافت می‌شود؟

آیا در مسیر تاریخ مردمان سعادت‌مند‌تر شده‌اند یا خیر؟ و….

ادامه دارد…

پایان پیام

کد خبر : 106978 ساعت خبر : 6:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106978
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات