گلونی

سنگواره در کجا یافت می‌شود و چگونه می‌توان عمر آن را تخمین زد؟

سنگواره در کجا یافت می‌شود و چگونه می‌توان عمر آن را تخمین زد؟

سنگواره در کجا یافت می‌شود و چگونه می‌توان عمر آن را تخمین زد؟

سنگواره ممکن است در گدازه‌های سخت شده آتشفشانی و سنگ‌هایی که به وسیله فشار و گرمای درون زمین ایجاد شده‌اند وجود داشته باشند. اما عمر آن‌ها چه‌قدر است؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چون بیشتر سنگواره‌ها در سنگ‌های رسوبی یافت می‌شوند، تخمین این‌که سنگواره قبل یا بعد از کدام دوره معین به وجود آمده، امکانپذیر است. این سنگ‌ها از رسوباتی که در لایه‌ها به هم فشرده یا چسبیده‌اند، ساخته شده است.

سنگواره

لایه‌های سنگی قدیمی‌تر با قشر معمولا در پایین قرار می‌گیرند، بنابراین هر لایه از لایه زیرین خود جدیدتر و از لایه‌ای که روی آن قرار دارد، قدیمی‌تر است.

سنگواره‌ها ممکن است در سنگ‌های آذین (گدازه‌های سخت شده آتشفشانی) و سنگ‌های دگردیسی (که به وسیله فشار و گرمای درون زمین ایجاد شده‌اند) وجود داشته باشند.

اما آن‌ها معمولا از بین می‌روند.

تشخیص عمر سنگواره‌ها برحسب سال یا زمان قطعی ایجاد آن کار بسیار مشکلی است، اما دانشمندان از روش‌های متعددی استفاده می‌کنند.

روش حلقه درخت – شمارش حلقه‌های رشد سالانه – می‌تواند تاریخ دقیق و معقولی را که به حدود سه هزار سال قبل برمی‌گردد، به دست دهد.

روش سالجینه، که اساس آن بر شمارش لایه‌های سالیانه شن و خاک رُس رسوب شده در دریاچه، خلیج یا رودخانه با توده‌های یخ غلتان مذاب است، می‌تواند برای رسوباتی با عمر کمتر از ۱۵ هزار سال استفاده شود.

عمر آن‌ها

برآورد مشابهی نیز وجود دارد که بر اساس نسبت ته‌نشینی، فرسایش، غلظت نمک و غیره بوده و در سنگ‌های قدیمی‌تر با موفقیت به کار برده شده است.

سومین روش به تجزیه رادیو اکتیو مربوط می‌شود و بر اساس تغییرات واقعی در برخی از عناصر سنگی یا در خود سنگواره‌هاست.

اورانیوم رادیواکتیو به تدرجی به اورانیوم سرب، گاربن رادیو اکتیوی به نیتروژن و غیره تبدیل می‌شود.

از طریق نسبت اورانیوم سرب به اورانیوم موجود در سنگ می‌توان زمان قدیمی‌ترین سنگ‌ها و فسیل‌ها را تا حدود سه میلیون سال قبل تعیین کرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل