کتاب بدون مجوز و غیرمجاز در انباری جنوب شرق پایتخت چه می‌کند؟

کتاب بدون مجوز و غیرمجاز در انباری جنوب شرق پایتخت چه می‌کند؟

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: فروش کتاب‌های بدون مجوز موضوع جدیدی نیست. بلکه روز به روز هم رایج‌تر می‌شود. زمانی اگر دستفروشی کنار خیابان کتاب می‌فروخت، شعارش نسخه کامل و سانسورنشده یک اثر، یا نسخه‌ای بود که سال‌ها از صدور مجوز آن جلوگیری شده بود. به مرور آنقدر فروش کتاب در کنار خیابان‌ها زیاد شد، که بحث قاچاق آثار مجوزدار جدی شد. یعنی کتابی که می‌توانید از فروشگاه‌های کتاب بخرید، با قیمت پایین‌تر و بدون در نظر گرفتن هزینه مولف، ناشر، مترجم و… جلوی چشم مخاطب قرار می‌گیرد.

فضای مجازی که پررنگ تر شد، همه این کتاب‌های بدون مجوز سر از کانال‌ها و صفحات مجازی درآورد. دسترسی آسان‌تر و بدون محدودیت موجب شد تا بتوان ادعا کرد اگر کسی به دنبال کتاب خاصی باشد، دست خالی از اینترنت برنمی‌گردد. به خصوص اگر آن کتاب مجوز انتشار پیدا نکرده باشد!

بعد از همین اتفاقات هم بود که برخی از ناشران شروع به چاپ و دریافت مجوز برای آثار قدیمیشان با همان ترجمه کردند. همان ترجمه‌ای که سال‌ها پیش انقلاب چاپ شده بودند.

انبار کتاب بدون مجوز

حالا خبر رسیده ۳۸ هزار جلد کتاب بدون مجوز و غیرمجاز در یک انباری جنوب شرق تهران کشف شده است. مشخص نیست این کتاب‌ها، آثاری است که فردی برای علاقه شخصی‌اش اقدام به جمع آوری کرده یا از خرید و فروش آنها کسب درآمد می‌کرده است؟ صاحب کتاب‌ها آثار بدون مجوز را غیرقانونی تجدید چاپ می‌کرد یا فقط نسخه اصلی قدیمی آنها را می‌فروشد؟

اما نکته مهم این است که بازار کتاب، علی رغم همه مشکلاتی که دارد از جمله نبود مخاطب به میزان قابل انتظار، از جای دیگری هم ضرر می‌بیند. فروش کتاب‌های بدون مجوز یا نسخه‌های قاچاق و کپی، به اندازه‌ای هست که در خبرها صحبت از مافیای قاچاق کتاب در میان است. شاید برای تنفس بهتر بازار کتاب، یکی از مهمترین راه‌ها تلاش برای بستن این روزنه است. همان اتفاقی که برای دانلود فیلم‌های ایرانی افتاد.

پایان پیام

کد خبر : 110461 ساعت خبر : 2:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110461
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات