ثبات جمعیتی عشایر کشور در ۱۰۰ سال اخیر حتی با کمبود منابع طبیعی

مدیرکل هماهنگی و ساماندهی امور عشایر کشور با اشاره به ثبات جمعیتی عشایر کشور گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور برای افزایش جمعیت عشایری، کمبود منابع طبیعی سر ریز این جمعیت وارد شهرها می‌شوند و شرایطی را به وجود می‌آورند که جمعیت مردم شهرها افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، سیاوش احمدی میرقائد امروز ۱۲ دی ماه در پنجمین جلسه شورای عشایری استان خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد:

جامعه عشایری کشور با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، همواره در کنار جامعه شهری و روستایی نقشی اساسی را در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور داشته است.

وی افزود: در  ۱۰۰ سال گذشته روند تغییرات جمعیتی عشایر در کشور نشان می‌دهد که قدر مطلق جمعیت جامعه عشایری شرایطی با ثبات دارد و این جمعیت تغییرات چندانی ندارد.

ثبات جمعیتی عشایر

این ثبات جمعیتی در حالی رخ داده است که جمعیت جامعه شهری کشور روز به روز رشد پیدا می‌کند.

مدیرکل هماهنگی و ساماندهی امور عشایر کشور تصریح کرد: در سال ۱۲۴۵، حدود ۳٫۸ درصد از جمعیت کشور جامعه عشایری بوده در حالی که این عدد اکنون به ۱٫۸ جمعیت کشور رسیده است.

با توجه به محدودیتی که در منابع وجود دارد، امکان رشد این جمعیت وجود ندارد و به این دلیل شاهد ثبات جمعیت عشایری کشور هستیم.

احمدی میرقائد ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور برای افزایش جمعیت عشایری، سر ریز این جمعیت وارد شهرها می‌شوند و شرایطی را به وجود می‌آورند که جمعیت مردم شهرها افزایش پیدا کند.

کمبود منابع طبیعی

وی با اشاره به اهمیت جامعه عشایری در کشور عنوان کرد: جامعه عشایری یک جامعه فرهنگی و میراث‌دار آداب و رسوم کشور است.

جاذبه‌های گردشگری فراوانی در جامعه عشایری کشور وجود دارد و با توجه به این‌که این مردم خود را در جنگ نشان داده‌اند، مرزبان‌های بسیار خوبی برای کشور هستند.

مدیرکل هماهنگی و ساماندهی امور عشایر کشور با بیان این‌که عشایر کشور به عنوان یک عامل پدافندی غیر عامل در کشور حضور دارند و این موضوع را در زمان جنگ نیز به اثبات رسانده‌اند، خاطرنشان کرد:

۲۸درصد از دام سبک و بیش از ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود و نقش مهمی در تامین پروتئین و اقتصاد کشور دارند.

پایان پیام

کد خبر : 110510 ساعت خبر : 7:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110510
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات