داماد در روز عروسی به محله‌ها و کوچه‌های کیش می‌رود و مردم بر سرش نثور می‌ریزند

داماد در روز عروسی به محله‌ها و کوچه‌های کیش می‌رود و مردم بر سرش نثور می‌ریزند. این مطلب را بخوانبد تا با برخی از رسوم اهالی کیش در عروسی آشنا شوید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی:  داماد در روز عروسی به محله‌ها و کوچه‌های کیش می‌رود و مردم بر سرش نثور می‌ریزند.

عروسی (شب آخر)

داماد بعد از حمام و پوشیدن لباس دامادی در میان مردم حاضر می‌شود و صاحبخانه‌ای که داماد در آن جا استحمام کرده، و دوستان و اقوام نزدیک «نثور» می‌کنند.

(نثو ،عبارت است از پول یا نقل، نبات، گردو، بادام و برگ بر سر داماد و عروس)

سپس صاحبخانه با شربت یا حلوا از داماد و همراهان داماد پذیرایی می‌کند. سپس داماد و همراهان و گروه نوازنده از همان خانه خارج می‌شوند و در محله و کوچه شروع به گردش می‌کنند.

در زمان گذشته که شیخ هنوز برجزیره حاکم بود، ابتدا داماد به دیدن او می‌رفت و شیخ نیز او را در آغوش می‌گرفت و «نثور» می‌کرد و او را دعای خیر می‌کرد.

همچنین داماد از هر خانه‌ای که رد می‌شد، صاحبخانه بر سر او «نثور» می‌ریخت، و داماد بر در اکثر خانه‌ها رد می‌شد.

اما امروزه، داماد و اطرافیان، فقط از کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی اطراف میدانگاه عبور می‌کنند و بعضی از صاحبخانه‌ها نثور می‌کنند.

داماد در کوچه و محله ها تا قبل از اذان مغرب می‌گردد

گردش داماد در کوچه و محله‌ها قبل از مغرب تمام می‌شود و جمعیت همراه با داماد وارد میدانگاه می‌شوند و داماد در زیر «فیش» می نشیند و مردم با شیرینی و شربت پذیرایی می‌شوند.

سپس داماد به منزل خود بازمی‌گردد و پیشانی پدر و مادرش را می‌بوسد و آن‌ها هم نثور کرده و او را می‌بوسند و برایش دعای خیر می‌کنند.

بعد از نماز بار دیگر، نوازندگان با نی و انبویه و حبان و طبل شروع به نواختن می‌کنند . گرچه نوازندگان امروزی گاهی از سنتور و ارگ هم استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر، زنان نیز در خانه‌ای که با پرچم بر سر در آن مشخص شده و در دیوار داخلی حیاط خانه با پارچه‌های رنگارنگ پوشیده شده و سقف حیاط با پرچم‌های پارچه‌ای که برای همین منظور ساخته شده تزئین می‌شود، گردهم آمده و در آنجا، با شیر هل، شیر زنجبیل و شیرینی پذیرایی می‌شوند.

عروس نیز در بالای مجلس حاضر می‌شود و زنان دور او به رقص و آواز و مشغول می‌شوند.

در قسمت مردان در گذشته همواره قبل از شام نوازندگان ساز می‌زدند و بعد از شام، مولودی خوانان مولودی می‌خواندند. که امروزه متاسفانه مولودی‌خوانی کم رنگ‌تر شده است.

در مرحله بعدی شام عروسی که در دیگ‌های بزرگی در خانه داماد یا عروس پخته شده را در ظروف ( که امروزه ظرف یکبار مصرف است) می‌کشند.

بعد از شام، مولودی خوانده می‌شد. مولودی‌خوان، در حالی که یک تکه چوب (نی قلیان) یا عصا در دست داشت، در مقابل جمعیت می‌نشست و مولودی می‌خواند.

بعد از مولودی‌خوانی، جمعیت داماد را چون نگینی دربرگرفته و همراه او به طرف حجله که در خانه عروس برپا است به راه می‌افتادن

وقتی داماد به خانه عروس می‌رسد، برای او قربانی می‌کنند.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگران: سیدیعقوب محمدنیا، بلقیس کریمی.

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 110295 ساعت خبر : 11:13 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110295
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات