سنگ پا چگونه شکل می‌گیرد و آیا سنگ پای قزوین بهتر است یا اروپا؟

سنگ پا چگونه شکل می‌گیرد و آیا سنگ پای قزوین بهتر است یا اروپا؟ سنگ پا نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وقتی که شیشه آتشفشانی گداخته، که از زیر سطح پوسته زمین خارج می‌شود، آن‌قدر به سرعت سرد شود که فرصتی برای متبلورشدن نداشته باشد، به شکل سنگ پا در می‌آید.

سنگ پا

پس از آن‌که سنگ‌پا سخت و جامد شد، گازهای داخل آن ناگهان خارج می‌شود و سنگ با مشخصه ویژه‌ای که سبکی و ظرافت است، برجسته می‌شود. اگر جسم زیر فشار بیشتری سرد شده باشد، تبدیل به شیشه جامد می‌گردد.

از سنگ‌پا مدت‌ها جهت تمیزکردن و برق انداختن استفاده می‌شده است.

از جنگ دوم جهانی به این طرف، به‌طور وسیعی از این سنگ در ساختمان‌های راه‌آهن، مصالح ساختمانی و عایق‌سازی استفاده شده است.

سنگ پاهای خوب در ایسلند، جزایر قناری، نیوزلند، یونان، سواحل اقیانوس آرام در ایالت متحده و در مناطق بسیار دیگری که سابقه آتشفشانی داشته‌اند، یافت می‌شوند.

سنگ‌پا نوعی سنگ آذرین است که از سرد شدن گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرد.

وجه تسمیهٔ سنگ‌پا این است که به دلیل قابلیت بالای سایندگی اش از آن برای زدودن لایه‌های سفت مردهٔ پوست در پاشنه پا استفاده می‌شود.

در گذشته تنها از چنین سنگ‌های آذرینی که متخلخل بوده استفاده می‌شد، اما امروزه انواع پلاستیکی آن نیز موجود است.

سنگ پای قزوین

در گفتار مردم، مثال «سنگ پای قزوین» معروف است و تمثیل «روی فلانی سنگ پای قزوین است!» به این اشاره دارد که طرف از رو نمی‌رود و کوتاه نمی‌آید.

سنگ پا از انواع پوکه‌های معدنی است.

استفاده از سنگ‌پا به قدمت تاریخ است. در زمان قرون وسطی ابتدا در رم و سپس در خاورمیانه مردم به استفاده از این سنگ روآوردند.

البته شکل استفاده کمی متفاوت بود.

ابتدا مردم از سنگ پا برای پاک کردن وسایل جرم گرفته و چرب استفاده می‌کردند، بعد وارد صنعت و درنهایت وارد دنیای مد و زیبایی شد.

پایان پیام

کد خبر : 110381 ساعت خبر : 9:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110381
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات