صحرا چرا تغییر شکل می‌دهد و چه زمانی این تغییر شکل اتفاق می‌افتد؟

صحرا چرا تغییر شکل می‌دهد و چه زمانی این تغییر شکل اتفاق می‌افتد؟ جواب این پرسش‌ها را می‌توانید با خواندن مطلب زیر به دست بیاورید. چه زمانی ؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، صحرا بزرگ‌ترین بیابان گرم و خشک در دنیاست که درست از میان شمال آفریقا، جایی که تقریبا هیچ بارانی وجود ندارد، امتداد یافته است و بنابراین هرگز رشد و نمو گیاهی بر روی خاک باقی نمی‌ماند و در بعضی از جاهای دیگر آن نیز رشد و نمو گیاهی کمی وجود دارد.

صحرا چرا تغییر شکل می‌دهد؟

در صحرا شن‌ها به وسیله باد دائم حرکت می‌کنند، بسیاری از قسمت‌های آن به صورت چشم‌انداز بزرگی از توده‌های شن باد آورده پیوسته تغییر شکل می‌دهند، در حالی که کناره‌های بیابان دائم به اطراف خشکی پیشروی می‌کنند.

صحرا بیش از ۹ میلیون کیلومتر مربع در خشکی توسعه می‌یابد و در جایی از آن که حد متوسط مقدار بارندگی معمولا بسیار کمتر از ۲۵ سانتیمتر در سال است، بادهای نیرومندی که از قلب آسیا می‌وزند، رطوبت کمی با خود می‌آورند.

درجه حرارت در طول روز در تابستان متجاوز از ۱۰۰ درجه فارنهایت است، حتی در زمستان، حد متوسط آن ۶۰ تا ۷۰ درجه فارنهایت است.

رویه شن گاهی اوقات درست به گرمای ۱۷۰ درجه فارنهایت می‌رسد.

چه زمانی ؟

نور خورشید در تمام روز از آسمان بی‌ابر و روشن به پایین می‌تابد، اما در شب همان آسمان صاف و بی‌ابر اجازه می‌دهد زمین به سرعت خنک شود.

در صحرا سرما ریزه نیز وجود دارد و زمان شروع آن اغلب هنگام طلوع بامداد در زمستان است.

باد همانند یک ماشین وزش شن عمل می‌کند و پیوسته سنگ‌ها را می‌ساید و شن‌ها و ریگ‌ها را به جلو می‌راند.

تنها چند گیاه صحرایی است که زنده می‌مانند، چون ریشه‌های بلند، یا برگ‌های ضخیم آبدار و ساقه‌هایی دارند که از دست دادن آب را کاهش می‌دهد و ممکن است رطوبت را ذخیره کنند.

یک واحه بیابانی محلی است که آب باشد.

بزرگ‌ترین واحه در تمام دنیا در مصر قرار دارد، جایی که هزاران سال که زندگی به استفاده دقیق از آب رودخانه نیل بستگی داشته است.

پایان پیام

کد خبر : 110070 ساعت خبر : 6:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110070
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات