طول رودخانه آمازون را برای اولین بار یک اسپانیایی طی کرد اما او که بود؟

طول رودخانه آمازون را برای اولین بار یک اسپانیایی طی کرد اما او که بود؟ برای دانستن پاسخ این پرسش تنها کافی است این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گروهی از کاشفان اسپانیایی به رهبری فرانسیسکو داورلانا، اولین اروپاییانی بودند که در سال ۹۵۴۱ سفر خود را در طول رودخانه آمازون آغاز کردند. سفر به دنبال دیداری دریر وبین اورلاناوگو نزالوپیزارو برادر ناتنی فرانسیسکو پیزارو، فاتح اسپانیایی، دنبال گردید.

طول رودخانه آمازون

گوانزالو پیزارو فرمانده کویتو بود که در صدد برآمده بود یک هیئت را به ناحیه شرقی کشف نشده رهبری کند.

اورلانا برای خود نایبی تعیین کرد و گروه اصلی را که شامل ۵۰ نفر می‌شدند، با قایق جهت جستجوی غذا روانه کرد.

وقتی اورلانا به محل اتصال رودخانه‌های تاپو و ماراتون رسید، آرزوی او این بود که با توجه به حسابی که نزد خود کرده بود، این تجسس او را رهبری می‌کند تا از گروه اعزامی پیزارو پیشی بگیرد.

یک اسپانیایی

او به گروه خویش فشار آورد و جریان عظیم رودخانه را به طرف پایین اقیانوس اطلس دنبال کرد که در ۲۶ اوت سال ۱۵۴۲ به آن‌جا رسید.

گفته شده است که او به یاد قبیله‌ای از زنان جنگجو که در نزدیک دهانه رود فرعی با آن‌ها مواجه شده بود و کسانی که او را به یاد جنگ‌های آمازون در اساطیر یونانی انداختند و رودخانه را نامگذاری کرد.

آمازون بزرگ‌ترین رودخانه در جنوب آمریکاست که از سرچشمه خود (دریاچه‌هایی که از توده‌های یخ غلتان پرآب می‌شوند) در پر و مرکزی، مساحت ۶۴۳۷ کیلومتر را در سراسر پر وویر زیل طی می‌کند و در خط استوا وارد اقیانوس اطلس می‌شود.

رودخانه آمازون

رود آمازون پرآب‌ترین رود دنیاست که در آمریکای جنوبی جریان دارد.

رود آمازون از رشته‌کوه آند سرچشمه می‌گیرد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد، این رود در بزرگترین جنگل بارانی جهان، یعنی جنگل آمازون قرار دارد.

در طی مسیر در حدود ۲۰۰ رود دیگر به رود آمازون می‌ریزند و آب این رودخانه در هنگام ریختن به دریا بیشتر از مجموع آب ده رودخانه پرآب بعدی دنیا است.

این رود شاخه‌های زیادی دارد که بخشی از آن به دریا ریخته و نیز حدوداً دو درصد از آب شیرین این رود به اقیانوس می‌ریزد.

بستر این رود بسیار عریض و طویل است و از نظر درازا طولانی‌ترین رود جهان است و ۶۹۹۲ کیلومتر درازا دارد.

پایان پیام

کد خبر : 110366 ساعت خبر : 9:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110366
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات