عیش یا عروسی در بین بومیان کیش با صدای ساز و آواز از بعد از ظهر شروع می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی: عیش یا عروسی در بین بومیان کیش با صدای ساز و آواز از بعدازظهر شروع می‌شود.

 عروسی (عیش)

اولین روز عروسی از بعدازظهر شروع می شود و نوازنده‌ها با نی و انبونه و با حرکات موزن و رقص سنتی وارد میدانگاه می‌شوند، و در مقابل فیش (سایه بان) داماد می‌ایستند.

صدای ساز و آواز، همه محله را پر می‌کند و این اعلام شروع عروسی است و همه جوانان و بچه‌ها به سوی فیش می‌آیند و مشغول تماشای مراسم می‌شوند.

نوازنده‌ها تا موقع اذان مغرب ساز می‌زنند، موقع اذان مغرب، یکی از مردان خانواده داماد با اشاره دست به نوازنده‌ها اعلام می‌کند که نواختن و خواندن را قطع کنند.

اکثر جمعیت جمع شده برای خواندن نماز به مسجد می‌روند. بعد از خواندن نماز، بار دیگر نوازنده‌ها شروع به نواختن می‌کنند.

مردم کم‌کم به میدانگاه می‌آیند و در آن‌جا جمع می‌شوند، و بعد از نماز عشاء همه مهمانان در میدانگاه و کوچه جمع می‌شوند و برروی فرشی که میدانگاه با آن مفروش شده می‌نشینند.

سپس سفره پهن می‌شود و شام برای مهمانان آورده می‌شود.

معمولا شام عیش در میان بومیان کیش عبارت است: مجبوس،هریسه و یا خورشت گوشت با برنج (عیش و لحم) بعد از شام مهمانان پراکنده می‌شوند.

دومین روز عروسی با صبحانه‌ای از هریسه (حلیم) به مهمانان مرد در میدانگاه و زنان در خانه عروس و داماد آغاز می‌شود.

حنابندان روز (حنه الضحی)

حدود ساعت یازده صبح حنابندان دوم داماد شروع می‌شود. این حنابندان بیشتر خصوصی است و همه مراسم در خانه داماد انجام می‌شود.

به جز مردان خانه و زنان فامیل درجه یک کسی حضور ندارد. بعد از حنا بستن به دست و پای داماد، مادر داماد زنجیر طلای یکی از خانم‌های خانواده را به پیشانی داماد می‌بندد.

زنان با کل و دست و آواز شروع به رقصیدن می‌کنند. در موقع ناهار داماد بار دیگر در میدانگاه حضور پیدا می‌کند و ناهار را با مردان مهمان صرف می‌کند.

زنان نیز در خانه داماد یا عروس پذیرایی می‌شوند.

لازم به ذکر است در حال حاضر مراسم حنابندان و مراسم عیش هر کدام به یک شب کاهش یافته و به جز به فامیل درجه یک ناهار داده نمی‌شود.

بقیه مهمانان و همسایه‌ها در یک شب حنابندان و یک شب شام عروسی پذیرایی می‌شوند. اما قاعده برگزاری عروسی بر طبق روال گذشته انجام می‌شود.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگران: سید یعقوب محمدنیا، بلقیس کریمی.

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 109882 ساعت خبر : 2:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109882
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات