فقر یکی از دلایل کودک همسری است

فقر یکی از دلایل کودک همسری است.

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: ابتکار درباره طرح مقابله با کودک همسری گفت: آمار نشان می‌دهد تعداد ازدواج کودکان ۱۰ الی ۱۳ سال به ویژه در مناطق حاشیه‌ای قابل توجه است و من امیدوارم در این موضوع همه مصالح را در کنار هم ببینیم.

موضوع کودک همسری در چند سال اخیر بارها و بارها مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته اما در نهایت هیچ نتیجه قابل توجهی نداشته است.

همین‌طور که بر رفاه کودکان در شهرهای بزرگ افزوده می‌شود بار بدبختی روی دوش کودکان روستاها و مناطق حاشه‌ای سنگین و سنگین‌تر می‌شود.

البته بازار خبرها و پرونده‌های در حال بررسی داغ است ولی نتیجه همین است.

هنوز کودکان قربانی عقاید پوسیده و گاه وضعیت معیشتی خانواده‌هایشان هستند.

این روزها که اوضاع اقتصادی مردم به طرز وحشتناکی افول کرده است حقیقتا کم کردن یکی از اعضای خانواده تاثیر کمی بر بهبود شرایط خانواده‌ها ندارد.

پس بی‌دلیل نیست که آمار ازدواج کودکان چنین بی‌رویه سیر صعودی بگیرد.

در جامعه مدرن امروزی که کودکان در خانواده‌ها حق و حقوق زیادی  را مطالبه می‌کنند، سرنوشت کودکان این خانواده‌ها جز ازدواج با کسانی که دوستشان ندارند نیست.

اگرچه برخی معتقدند کودک همسری هم نوعی کودک آزاری به حساب می‌آید.

اما از آن‌جایی که این تصمیم‌ زیر لوای خانواده گرفته می‌شود و سرپیچی از آن نافرمانی از خانواده است راه حل مناسبی هنوز برای آن پیدا نشده است.

کمتر کسی می‌تواند صراحتا در موردی خاص پافشاری کند که چرا این اتفاق افتاده.

اما می‌شود با وضع قوانینی مبنی بر شرایط سنی مناسب برای ازدواج دختران و پسران از رشد آمار بی‌رویه آن جلوگیری کرد.

یا حتی وضع قوانینی برای کمک‌ها و مساعدت‌های مالی برای خانوارهایی که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی روزمره فرزندان‌شان را ندارند می‌تواند خانواده‌ها را تا حد زیادی از چنین تصمیماتی منصرف کند.

اما فقر یکی از دلایل کودک همسری است. یک دلیل دیگر آن اعتقادات و رسوم کهنه‌ای است که با گذشت سال‌ها پررنگ در ذهن مردم مانده‌اند.

در این‌جا جز  فرهنگ‌سازی و آموزش حق و حقوق کودکان به خانواده‌ها راهی نمی‌ماند.

دولت با کمک سمن‌ها و جمعیت‌های مردم نهاد اجتماعی هم برای تامین هزینه‌های زندگی و هم برای آموزش مسایل اجتماعی و فرهنگی می‌توانند به طرز قابل توجهی تاثیرگذار باشند.

پایان پیام

کد خبر : 110092 ساعت خبر : 1:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110092
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات