مخارج عروسی در کیش تمام و کمال برعهده خانواده داماد است

به گزارش پایگاه خبری گلونی: مخارج عروسی در کیش تمام و کمال برعهده خانواده داماد است.

برپایی سایه بان (فیس)

قبل از عروسی در گوشه‌ای از میدانگاه و کوچه نزدیک خانه داماد، سایه‌بانی برپا می‌شود. این سایه‌بان قبلاً با گونی اما امروزه با چادرهای برزنتی و یا پارچه های رنگی درست می‌شود.

این سایه‌بان کنار دیوار برپا می‌شود. سپس تمام دیوار با پارچه‌های رنگی، آدینه، تابلو و گل تزئین می‌شود و زیر سایه‌بان نیز  تشکچه و بالش‌های لوله‌ای بزرگ سبز رنگ جایگاه مخصوص داماد را مشخص می‌کند.

  مخارج عروسی ( خرج العرس)

مخارج عروسی کلاً بر عهده داماد است، و خرج مراسم عروسی چه در خانه عروس و چه در خانه داماد بر عهده پدر داماد و یا داماد است.

 مخارج عروسی شامل تهیه مواد اولیه شام حنابندان و عروسی، دعوت از نوازنده‌ها، مولودی خوان‌ها، آشپز و آرایشگر است.

چون مجلس عروسی هم در خانه عروس و هم در خانه داماد برگزار می‌شود، دقیقاً یک یا دو هفته پیش از شروع عروسی، لیست موادی که لازم است، توسط داماد و چند نفر از همراهانش از قبیل:

گوسفند، برنج، روغن، قند، چای، ادویه و  برنج و شکر و روغن و حبوبات و… گرفته تا شربت و وسایل مورد نیاز ادویه و شکلات و حلوا و کبریت و….

 بخشی از مخارج عروسی تهیه خوارو بار است.

بخشی از مخارج عروسی تهیه خوار و بار است

این وسایل به قولی مواد غذایی که در عروسی در خانه عروس لازم است، شبانه و با مراسمی خودمانی به منزل عروس انتقال داده می‌شود.

 نکته جالب این است که در صورتی که مواد برای پذیرایی  از طرف داماد کم باشد، پدر عروس آن را جبران می‌ ‌کند و چیزی به خانواده داماد نمی‌گوید.

 در خانه عروس هم با پاشیدن بادام و شکلات بر روی خواروبار و افرادی که حامل آن هستند، به استقبال خوار وبار رفته و اقلام خوار وبار را تحویل می‌گیرند.

لازم به ذکر است خوار وبار تهیه شده طبق لیستی که در مغازه‌ها وجود دارد به داماد داده می‌شود.

 در صورت لازم نداشتن اقلامی که کارآیی ندارد، خود داماد آن را حذف می‌کند و مقدار آن را به میزان حداکثری برآوردی که از میهمانان و مدعوین می‌شود، تهیه و خریداری می‌کند.

پپس از تحویل خوار و بار، از فردای آن روز مادر عروس از همسایگان خویش دعوت می‌نماید تا بعد از ظهرها گرد هم آیند و به تمیز نمودن برنج و حبوبات و….. بپردازند.

وسایل ادویه (شامل فلفل سیاه  و گشنیز و زیره و….) را تمیز می‌کنند و می‌شویند وپس از خشک نمودن آنها در زیر نور آفتاب و هوای آزاد، آسیاب می‌کنند.

با اضافه کردن آنها با هم ادویه‌ا ی خوشبو درست می‌کنند که در غذای عروسی استفاده می‌شود.

خوار و بار عروسی به همان مقدار خواسته شده در اختیار خانواده  عروس قرار می‌گیرد، تا در اختیار آشپز قرار داده می‌شود.

منبع: واحد آموزش و پژوهش سازمان صدا و سیمای مرکز کیش. پژوهشگران: سید یعقوب محمدنیا، بلقیس کریمی.

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 109627 ساعت خبر : 10:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109627
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات