معیارهای ارزیابی جامع طرح‌ های انتقال میان‌ حوضه‌ ای

معیارهای ارزیابی جامع طرح‌ های انتقال میان‌ حوضه‌ ای

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نوشتار حاضر ترجمه‌ای است از:

Interbasin water transfers and integrated water resources management: Where engineering, science and politics interlock. J. Gupta, P. van der Zaag. Physics and Chemistry of the Earth 33 (2008).

این ترجمه را اندیشکده تدبیر آب ایران انجام داده است که آن را در چند بخش می‌توانید بخوانید.

۳-۵- معیارهای ارزیابی جامع طرح‌ های انتقال میان‌ حوضه‌ ای

با بررسی دقیق معیارهای پیشنهادشده قبلی می‌توان ده اصل یا ارزش مختلف را فهرست کرد.

با اینکه این جدول تا حدودی همگرایی را نشان می‌دهد، نشان‌دهنده یک روند تدریجی است که مفاهیم پایداری، حکمرانی خوب (از جمله مشارکت عمومی)، و ریسک و عدم قطعیت به شکل فزاینده‌ای در آثار جدیدتر به رسمیت شناخته می‌شوند.

اصول فهرست‌شده لزوماً همه ارزش‌های مهم را در بر نمی‌گیرد و تا حدودی نیز همپوشانی‌ دارند.

بنابراین، بازتدوین احتمالی و لازم در اصول فهرست‌شده در قالب مجموعه‌ای منسجم‌تر معیارها امکان‌پذیر است.

این کار در جدول۳ انجام شده است. این جدول بر پایه ارزیابی تطبیقی رویکردهای مختلف رشته‌ای، سیاسی و حقوقی در ارزیابی توجیه طرح‌های انتقال میان‌حوضه‌ای تهیه شده است. در قسمت بعد از این معیارها برای ارزیابی طرح اتصال رودخانه‌ها در هند استفاده می‌شود.

جدول۳- مجموعه منسجم معیارهای پیشنهادشده برای ارزیابی طرح‌های انتقال میان‌حوضه‌ای آب با نگرش یکپارچه

معیارهای ارزیابی جامع طرح‌ های انتقال میان‌ حوضه‌ ای

۱ مازاد و کمبود واقعی: در حوضه مبدأ، مازاد واقعی (به طور عینی قابل تأئید است) وجود دارد؛ و در حوضه مقصد، کمبود واقعی (به طور عینی قابل تأئید است) وجود دارد و آب به شکل کارآمد استفاده می‌شود (با به کارگیری بهترین تکنولوژی موجود)
۲ پایداری: طرح انتقال بر مبنای پایداری اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی طراحی می‌شود و در برابر فشارهای طبیعی و اجتماعی، قابلیت سازگاری دارد.
۳ حکمرانی خوب: طرح انتقال مبتنی بر حکمرانی خوب است (شامل تصمیم‌گیری مشارکتی و پاسخگویی به عموم، از جمله افراد تأثیرپذیرفته از طرح)
۴ متوازن‌سازی حقوق موجود با نیازها: طرح انتقال به حقوق موجود (محلی، ملی و بین‌المللی) و مسئولیت‌ها احترام می‌گذارد؛ بدون اثرات منفی فراسرزمینی و سایر اثرات بر کشورهای سهیم. اگر با وجود این، این قبیل اثرات پدید آید، درباره تدابیر جبرانی کافی یا اشتراک منافع توافق صورت گرفته است. وضع هیچ شخص یا خانوار یا جامعه محلی یا ایالت در اثر طرح بدتر نخواهد شد.
۵ دانش مطمئن: طرح بر پایه دانش مطمئن استوار می‌‎شود، شامل تحلیل‌های هیدرولوژیکی، اکولوژیکی و اجتماعی- اقتصادی. به شکل کافی عدم قطعیت، ریسک و خلأها در شناخت شناسایی می‌شود. تمام جایگزین‌های ممکن در نظر گرفته شده‌اند.

باید یادآور شد که در استفاده از معیارهای پیشنهادی برای ارزیابی طرح‌های انتقال میان‌حوضه‌ای، استحکام کلی یک طرح با معیاری تعیین خواهد شد که پائین‌ترین امتیاز را می‌گیرد، شبیه استحکام یک زنجیر که بر اساس ضعیف‌ترین حلقه آن تعیین می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 110375 ساعت خبر : 9:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110375
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات