هفت نمایشنامه کوتاه طنز از رچ اورلاف در هیچ چیز جدی نیست

هیچ چیز جدی نیست مجموعه‌ هفت نمایشنامه کوتاه است از رچ اورلاف که به چالش‌ها و مسائل امروز تئاتر می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هیچ چیز جدی نیست مجموعه‌ هفت نمایشنامه کوتاه است از رچ اورلاف که به چالش‌ها و مسائل امروز تئاتر می‌پردازد.

از این مجموعه که شامل ۱۰ نمایشنامه کوتاه طنز است، هفت‌تای آن برای ترجمه به فارسی انتخاب و مناسب تشخیص داده شده است.

در بین نمایشنامه‌های این مجموعه که به فارسی هم ترجمه شده است، دو نمایشنامه «نمایشنامه‌نویسی ۱۰۱» و «اوه خدای من! این یک نمایشنامه دیگه است» به چالش‌ها و مسائل امروز تئاتر پرداخته است.

«عروس و داماد»، «کراوات زیبا»، «خارج از نقشه»، «کنترل مثانه» و «ماتر هورن»، عناوین پنج نمایشنامه دیگر این مجموعه است که به فارسی ترجمه شده است.

اورلاف در تمام نمایشنامه‌های طنز خود، دنیایی تئاتریکال و سرشار از تخیل و طنز اجتماعی می‌آفریند که با تماشاگر امروز رابطه‌ای همه جانبه برقرار می‌کند.

ایجاد این رابطه با تماشاگر به‌ویژه آنجا که مسائل زناشویی و رابطه انسان‌ها با هم می‌پردازد، به اوج خود می‌رسد.

به‌گونه‌ای که مخاطب ضمن از خنده روده‌بر شدن، متن اورلاف را آینه تمام‌نما‌ی جامعه در برابر خود می‌داند.

لازم به ذکر است که رچ اورلاف یکی از مردمی‌ترین نمایشنامه‌نویسان کمتر شناخته‌ شده آمریکا است که با محتوای ضد نظام سرمایه‌داری آمریکا و ضد امپریالیستی آثار متنوع خود، توانسته جایگاهی معتبر و شرافتمندانه در میان نویسندگان و روشنفکران امروز امریکا به خود اختصاص دهد.

اورلاف با نوشتن ده نمایشنامه بلند و بیش از پنجاه نمایشنامه کوتاه به عنوان یکی از پرکارترین نمایشنامه‌نویسان مردم‌پسند که اغلب آثارش برنده ده‌ها جایزه ملی شده است، امروز از بهترین طنزنویسان خلاق در تئاتر مدرن به حساب می‌اید.

نمایش‌نامه‌های او تاکنون نزدیک به هزار بار در تئاترهای مختلف به روی صحنه رفته‌اند، جایزه‌های بسیاری دریافت کرده‌اند و بسیاری از مردم را خندانده‌اند.

نمایش‌های این نویسنده، بیش‌تر کمدی هستند، اما خود می‌گوید: می‌خواهم تماشاگرانم درگیر دنیایی شوند که در آن به سر می‌برند و شاید توجهی هم به مسائل آن ندارند… من آنان را هم می‌خندانم و هم با مسائل جدی آشنا می‌کنم.

به همین دلیل در نمایش‌نامه‌هایم سعی می‌کنم موضوعات شخصی لاینحل را کشف کنم و در اختیار تماشاگران بگذارم.

اورلاف نویسنده‌ بیش از ۱۲ نمایش یک‌پرده‌ای و بیش از ۷۰ نمایش کوتاه است. طنزهای کوتاه رچ، ۵ بار در مجموعه‌ بهترین نمایش‌نامه‌های کوتاه آمریکایی، ۳ بار در مجموعه‌ بهترین نمایش‌نامه‌های ده‌ دقیقه‌ای، در بهترین نمایش‌نامه‌های ده‌دقیقه‌ای ۲۰۰۷، در راهنمای ادبی بدفورد، در مجموعه دوزبانه‌ی منتخبی از نمایشنامه‌های معاصر آمریکایی و در مجموعه‌های منتخب رندم هاوس و چاپخانه‌ دانشگاه میشیگان غربی به چاپ رسیده‌اند.

«اخبار سن‌پترزبورگ» کتاب دیگر رچ اورلاف است که در ایران با ترجمه «علی رفیعی‌ سرشکی» و توسط انتشارت «قطره» منتشر شده است.

هیچ چیز جدی نیست شامل هفت نمایشنامه کوتاه طنز از رچ اورلاف با ترجمه عبدالمحمد دلخواه در ۸۰ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۱۴۰۰۰ تومان از طرف نشر فرمهر منتشر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 109998 ساعت خبر : 1:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=109998
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات