چگونه می‌توان مشکل رود کارون را حل کرد و از فاجعه بیشتر جلوگیری کرد؟

استاندار اصفهان از تصویب طرح انتقال آب رود کارون به استان اصفهان در هیات دولت خبر داد؛ خبری که هنوز به طور رسمی اطلاع‌رسانی نشده است.

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: استاندار اصفهان اعلام کرد که طرح انتقال آب رود کارون به اصفهان در هیات دولت تصویب شده است.

هرچند این خبر به‌طور رسمی از سوی دولت اطلاع‌رسانی نشده است، اما با توجه به سوابق این دولت و نفوذ و قدرت مسئولان و نمایندگان استان اصفهان در کانون‌های تصمیم‌گیری، تصویب آن دور از ذهن نبود.

دولت محیط زیستی حسن روحانی برخلاف برنامه‌ها و شعارهایش، در نهایت تسلیم فشارها شد و تن به این طرح ویرانگر داد.

حوضه آبریز کارون بزرگ شامل استان چهارمحال و بختیاری، بخش‌های از استان‌های لرستان و مرکزی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، فریدون‌شهر و سمیرم است.

آبراهه اصلی حوضه، رود کارون است که شاخه اصلی آن از کوهرنگ زردکوه سرچشمه می‌گیرد.

کارون رگ حیات خوزستان است و هم‌اکنون نیز وضعیت ناگواری دارد. بهره‌برداری بیش از حد نرمال جهانی از رودخانه کارون، شرایط آن را فوق‌العاده بحرانی کرده است.

ایران و به‌ویژه خوزستان سال‌هاست با مشکل بزرگی به نام ریزگردها مواجه شده است که بخشی از آن نتیجه بیابان‌زایی در داخل مرزهای کشور است.

مشکل ریزگردها علاوه بر خشکسالی، ریشه در مسائل دیگر از جمله انتقال آب بین حوضه‌ای دارد.

کاهش آورد آب رودخانه‌های جاری در خوزستان باعث نابودی تالاب‌ها و ایجاد کانون‌های عظیم ریزگرد شده است و با هر بادی که می‌وزد زندگی و تنفس برای خوزستانی‌ها و دیگر استان‌ها سخت می‌شود.

علاوه بر این در آمارهای رسمی آمده است که سالانه ۱۳٫۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی مانند نفت و پتروشیمی در خوزستان مدیون این رودخانه است و به طور کلی رود کارون سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد دارد.

وخامت وضعیت رود کارون را می‌توان از روستاهایی که در زمان آبگیری سد کارون ۳ زیر آب رفته بودند و حال به دلیل کم‌آبی از آب خارج شدند به راحتی متوجه شد.

برداشت آب در بالا دست سد کارون ۳ در چهارمحال بختیاری و خوزستان برای استفاده کشاورزی اندک و حتی نزدیک به هیچ است و هیچ‌گونه شبکه آبیاری کشاورزی نیز وجود ندارد اما به دلیل تغییرات اقلیمی و دستکاری بشر در طبیعت آورد آب رود کارون بسیار اندک شده است.

نابودی کشاورزی در خوزستان یک زبان بزرگ ملی است. آیا همه باید فدای کشت برنج در استانی نیمه‌خشک مثل اصفهان شوند؟

آیا به‌دلیل تجمع صنایع بزرگ و آب‌بر در یک استان، باید تسلیم شرایط شد و رگ‌های حیاتی دیگر استان‌ها را خشک کنیم؟

البته باید گفت که این مشکل بزرگ با بحث‌های قومیتی و استانی و خودخواهی‌های متداول حل‌شدنی نیست بلکه باید با همدلی و هماهنگی همه این استان‌ها و یک طرح کارشناسانه قابل حل است.

دولت که با شعارهای محیط زیستی روی کار آمد به راحتی و برای چند روز استعفای نمایندگان اصفهان در مجلس با این فاجعه کنار آمد.

اگر فردا روزی نمایندگان یک استان دیگر چند روز اعتصاب کردند و چند مسئول پرنفوذ فشاری بر دوات وارد کردن و یک خواسته نامعقول دیگر داشتند تکلیف چیست؟

پایان پیام

کد خبر : 111760 ساعت خبر : 3:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=111760
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات