کنوانسیون سازمان ملل در سال ۱۹۹۷ درباره حقوق استفاده‌ غیرکشتیرانی از آبراهه‌های بین‌المللی

کنوانسیون سازمان ملل در سال ۱۹۹۷ درباره حقوق استفاده‌ غیرکشتیرانی از آبراهه‌های بین‌المللی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نوشتار حاضر ترجمه‌ای است از:

Interbasin water transfers and integrated water resources management: Where engineering, science and politics interlock. J. Gupta, P. van der Zaag. Physics and Chemistry of the Earth 33 (2008).

این ترجمه را اندیشکده تدبیر آب ایران انجام داده است که آن را در چند بخش می‌توانید بخوانید.

۳-۳- معیارهای پیشنهادشده در اسناد حقوقی

کنوانسیون سازمان ملل در سال ۱۹۹۷ درباره حقوق استفاده‌ غیرکشتیرانی از آبراهه‌های بین‌المللی، به طور مشخص و به صراحت به طرح‌های انتقال میان‌حوضه‌ای نمی‌پردازد (چون فراتر از واحد تحلیل خود که آبراهه یا حوضه آبریز است نمی‌رود).

با این همه، این کنوانسیون دو اصل را تعریف می‌کند که به طرح‌های انتقال میان‌حوضه‌ای ارتباط می‌یابد (مواقعی که بیش از یک کشور همجوار آبراهه را شامل می‌شود):

(۱) حق هر یک از کشورها برای استفاده از منابع آب حوضه به شیوه‌ای عادلانه و معقول (ماده ۵)؛ و (۲) کشورهای سهیم موظفند به دیگر کشورها آسیب قابل ملاحظه نرسانند (ماده ۷).

این کنوانسیون چگونگی تعریف اصل «برابری» را در موارد خاص، با ذکر عوامل و شرایط توصیف می‌کند (ماده ۶).

با اینکه اولویت استفاده مشخص نمی‌شود، ضروری است توجه ویژه‌ای به نیازهای حیاتی انسان معطوف شود (ماده ۱۰).

نکته مهم‌تر توجه به این است که در تعریف مفهوم استفاده عادلانه میان جوامع سهیم، راهکارهای جایگزین (با ارزش قابل مقایسه) برای هر نوع استفاده برنامه‌ریزی‌شده و کنونی باید در نظر گرفته شود. این شرط درباره طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده انتقال میان‌حوضه‌ای نیز بجا است.

دستورالعمل چارچوب مدیریت آب اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۰ شماری از معیارها شامل اصل پیشگیرانه، اثربخشی هزینه، ضرورت پایه‌گذاری تصمیمات بر دانش متقن، و اهمیت مشارکت عمومی و فراهم‌آوردن اطلاعات مناسب برای عموم را تعریف می‌کند.

قواعد برلین درباره منابع آب، بر پایه قواعد هلسینکی (۱۹۹۶) و کنوانسیون آب سازمان ملل (۱۹۹۷) تدوین شده است. قواعد برلین قویاً متکی به مفهوم استفاده پایدار از منابع آب، مدیریت یکپارچه منابع آب و نیز ضرورت به حداقل‌رساندن آسیب به محیط زیست اتکا دارد.

پایان پیام

کد خبر : 110365 ساعت خبر : 9:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110365
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات