گلونی

خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به زیرساخت‌های استان لرستان

خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی سیل به لرستان

خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی سیل به لرستان

خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به زیرساخت‌های استان لرستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی سیل به استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، غلامرضا آقا میرزایی در نشست مشترک شورای مدیریت بحران و شورای مسکن روستایی لرستان اظهار کرد: از ابتدای مهرماه تاکنون پیش بینی وقوع بحران‌های احتمالی در استان بررسی شد به طوری که ۱۵ مهر مدیریت بحران تشکیل بر آمادگی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران تاکید شد.

خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی سیل به لرستان

وی به خسارات ناشی از سیل اخیر در لرستان اشاره کرد و افزود: سیل اخیر خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های استان وارد کرد ۷۰ میلیارد تومان آن مربوط به خرم‌آباد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به اینکه طبق گزارش هواشناسی مقدار بارش ۵۰۹ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: امسال با همکاری مدیریت بحران هیچ‌گونه تلفات جانی نداشتیم.

آقا میرزایی افزود: از تمام خسارت‌های وارد شده به استان در سیلاب اخیر ۲۰۰ میلیارد در بخش زیرساخت و ۱۰۱ میلیارد خسارت به اراضی کشاورزی، وام و طیور بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به اینکه در سفر قبلی مقرر شد تا ۴ میلیارد تومان به صورت تنخواه به مدیریت بحران استان واریز شود، ادامه داد: این رقم تاکنون واریز نشده است کما اینکه خسارت‌های ناشی از سیل اخیر بالا و نیازمند اعتبارات بیشتر است.

تسهیلات بلاعوض بازسازی اماکن مسکونی پرداخت می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران نیز گفت: تسهیلات بلاعوض بازسازی اماکن مسکونی پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار، در نشست مشترک شورای مدیریت بحران و شورای مسکن روستایی لرستان اظهارکرد: اطلاعیه‌های پیشگیرانه قبل از وقوع سیل لرستان در کاهش تلفات جانی نقش اساسی داشت.

وی در خصوص کمک‌های بلاعوض و تسهیلات مدیریت بحران در حوزه مسکن گفت: کمک‌های بلاعوض بازسازی اماکن مسکونی شهری ۱۱ میلیون تومان و تسهیلات آن ۵۰ میلیون تومان است.

نجار افزود: برای اماکن مسکونی روستایی ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و ۳۵ میلیون تسهیلات پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه برای تعمیر منازل شهری و روستایی ۲ میلیون بلاعوض و ۱۲ میلیون تسهیلات پرداخت می‌شود، یادآور شد: برای کمک به معیشت و تهیه لوازم خانگی ۲ میلیون بلاعوض و ۱۰ میلیون تسهیلات پرداخت می‌شود.

نجار افزود: برای تلفات دام سبک ۶۰۰ هزار تومان و دام سنگین ۳ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود این در حالی است که کارمزد تمام تسهیلات شهری مدیریت بحران ۵ درصد و برای روستایی ۴ درصد است. اگر افرادی خانه خود را از دست دادند مدیریت بحران هزینه اجاره مسکن را تا زمان بازسازی پرداخت می‌کند.

۵۰ هزار واحد مسکونی لرستان نیازمند مقاوم سازی

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با تاکید بر ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی لرستان گفت: ۵۰ هزار واحد مسکونی استان نیازمند مقاوم سازی است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مسعود رضایی در نشست مشترک شورای مدیریت بحران و شورای مسکن روستایی لرستان اظهارکرد: ۱۷۳ هزار مسکن در ۲۹۸۰ روستا ساکن هستند که در قالب ۱۵۳ هزار واحد روستایی سکونت دارند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاصر ۱۰۳ هزار واحد مسکن روستایی از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کردند، ادامه داد: از ۱۷۳ هزار واحد مسکن روستایی ۵۰ هزار نیازمند مقاوم سازی هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به اینکه لرستان با ۱۱ شهرستان یکی از استان‌های پهناور کشور است، اضافه کرد: ۳۸ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارد.

رضایی پراکندگی روستاها و کم خانوار بودن را از چالش‌های مسکن روستایی برشمرد و افزود: عدم استقبال از تسهیلات مسکن روستایی از دیگر مشکلات مسکن روستایی است و تعدادی از روستاها مشکل راه و دسترسی دارند.

وی به راهکارهای افرایش درصد مقاوم سازی مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: تسهیل در روند مجوزهای ساخت مسکن روستایی، افزایش سطح تسهیلات و بهره‌گیری از نهادهای حمایتی به افزایش درصد مقاوم سازی مسکن‌های روستایی کمک می‌کند.

رضایی با تاکید بر ساماندهی و آموزش اکیپ‌های اجرایی احداث ساختمان، ادامه داد: از مصالح و سازه‌های استاندارد در ساخت مسکن روستایی استفاده شود.

بروز مشکل برای ۴۰۳۰ واحد شهری و روستایی خرم‎آباد در خسارت ۳۱۰ میلیارد تومانی

پیش از این استاندار لرستان گفته بود: ۴۰۳۰ واحد شهری و روستایی خرم‎آباد در سیل اخیر دچار مشکل شدند.

به گزارش ایسنا، سیدموسی خادمی در نشست مشترک شورای مدیریت بحران و شورای مسکن روستایی لرستان اظهارکرد: فرایند تأمین اعتبار در مدیریت بحران فرایند طولانی است.

وی با ذکر این مطلب که مردم خرم‎آباد در سیل اخیر دچار مشکلات شدند، ادامه داد: هدف کاهش تمایل مادی مردم است.

استاندار لرستان تصریح کرد: در شهر خرم‌آباد ۷۲ میلیمتر نزولات جوی داشتیم و در زمان کمی سیلاب بالای ۵۷۰ مترمکعب بر ثانیه شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه این حجم بالای آب و کمبود ظرفیت حوزه آبریز با برخی عوامل مصنوعی از جمله دو پل در حال احداث موجب ایجاد تشدید سیل شد، ادامه داد: هزار متر از لوله آبرسانی شهر پلدختر در جریان سیل از بین رفت و بیش از ۴۰ ساعت آبرسانی شهرستان به صورت تانکر سیار انجام می‌شد.

خادمی با اشاره به اینکه حجم خسارات سیل در خرم‌آباد به حدی بود که به بخشی از مناطق مسکونی و تجاری خسارت جدی وارد کرد، افزود: ۱۱۳۰ واحد شهری و ۲۹۰۰ واحد روستایی در سیل اخیر دچار مشکل شدند این در حالی است که از واحدهای روستایی ۱۱۰۰ واحد نیازمند بازسازی و مابقی نیازمند تعمیرات است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه ۱۶۵ واحد تجاری در سیل خرم‌آباد خسارت دید، یادآور شد: خسارت به واحدهای تجاری هم به ساختمان و بخشی از خسارت به اموال مردم وارد شده که نیازمند توجه جدی دولت است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل