اخبار را به سبک گلونی بخوانید ...

شناخت سینما برای ساخت فیلم خوب، نگاهی به فیلم شبی که ماه کامل شد

شناخت سینما برای ساخت فیلم خوب
نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد» به بهانه اکران در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر

پایگاه خبری گُلوَنی، هومن نشتائی: یکی از نکات مثبت جشنواره سی‌و‌هفتم حضور فعال‌تر زنان کارگردان است. یکی از زنان کارگردان حاضر در جشنواره نرگس آبیار است که برای چندمین بار در جشنواره فجر حضور پیدا کرده است.

شناخت سینما برای ساخت فیلم خوب

شبی که ماه کامل شد ساخته جدید نرگس آبیار است. با توجه به ساخته‌های قبلی نرگس آبیار و ترکیب بازیگران و موضوعی که دارد، این فیلم جزء فیلم‌های قابل توجه جشنواره امسال است.

اما آیا این فیلم می‌تواند موفقیت‌های فیلم‌های پیشین نرگس آبیار را برای او تکرار کند؟

نرگس آبیار برای شروع، قصه خوبی را انتخاب می‌کند. اکتفا به یک داستان عاشقانه، می‌تواند شروع جذابی برای یک فیلم باشد و با توجه به پتانسیلی که دارد می‌تواند مخاطب را جذب کند.

شناخت سینما برای تولید فیلم

اما برای چیدن این قصه از کلیشه‌های مرسوم و چه بسا قدیمی استفاده می‌کند. دعوا با مزاحمِ کسی که به او علاقه‌مند شده‌ای یا اصرار خانواده عروس برای دور نماندن از دخترشان از آن دست کلیشه‌ها است.

اما فیلم در نمایش این عشق ناکام نمی‌ماند و مخاطب می‌تواند با این زوج ارتباط برقرار کند. درست زمانی که مخاطب با قصه ارتباط برقرار کرده است، قصه جدیدی شروع می‌شود و فیلم به دو تکه تقسیم می‌شود.

قصه اصلی فیلم و هدف کارگردان نشان دادن عشق بین فائزه (الناز شاکردوست) و عبدالحمید (هوتن شکیبا) نیست.

بلکه نشان دادن جنایات گروه‌های تروریستی و روند شکل‌گیری و تکامل آنهاست که با تکیه بر یک داستان عاشقانه روایت می‌شود.

پس بخش اول فیلم که در ایران می‌گذرد نیاز به پرداخت بیشتری ندارد و می‌تواند چه بسا کوتاه‌تر از این شود.

نرگس آبیار برای این فیلم دوربینی پرتلاطم و پرهیجان را انتخاب کرده است.

این مدل از فیلمبرداری برای بخش دوم فیلم که در پاکستان روایت می‌شود و از فضای عاشقانه فاصله می‌گیرد و دارای صحنه‌های جنگی و اکشن است بسیار مناسب است و چه بسا به تاثیرگذاری فیلم کمک می‌کند.

این نوع از فیلمبرداری فضای فیلم را به مستند نزدیک می‌کند و برای روایت چنین فیلمی که از قضا بر اساس واقعیت نیز ساخته شده است بسیار مناسب است.

اما این سبک از فیلمبرداری برای فضای عاشقانه و ابتدایی فیلم اصلا مناسب نیست.

نرگس آبیار می‌توانست از سبک دیگری برای اول فیلم استفاده کند و یا می‌توانست از سبک متعادل‌تری برای کل فیلم بهره ببرد.

سکانس‌های پلیس‌های یرانی کاملا قابل حذف هستند زیرا نه کمکی به قصه می‌کنند و نه از نظر منطقی آنچنان باورپذیر هستند.

از طرفی حذف آنها می‌تواند از زمان طولانی فیلم بکاهد و آن را خوش ریتم‌تر کند.

شبی که ماه کامل شد در قصه‌گویی تواناست و تاثیرگذاری بسزایی روی مخاطبان خود دارد.

نرگس آبیار با این فیلم ثابت کرد که سینما را می‌شناسد و از او می‌توان به عنوان یک کارگردان کاربلد یاد کرد.

نرگس آبیار در بازی گرفتن از بازیگران مهارت خود را نشان می‌دهد.

الناز شاکردوست کم کم از فیلم‌های تجاری فاصله گرفته است و نقش استانداردی را ایفا کرده است.

هوتن شکیبا و فرشته صدرعرفایی با آن گریم سنگین یکی از بهترین نقش‌های کارنامه خود را ارائه داده‌اند.

این فیلم می‌تواند دو ساعت مخاطب خود را مشتاق روی صندلی میخکوب کند و به جرات می‌توان از این فیلم به عنوان بهترین اثر نرگس آبیار یاد کرد.

امتیاز نگارنده: ۸ از ۱۰

پایان پیام

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114779

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.