گلونی

ماشین پنبه پاک‌کنی چرا در دوران انقلاب صنعتی اهمیت بسیاری داشت؟

ماشین پنبه پاک‌کنی چرا در دوران انقلاب صنعتی اهمیت بسیاری داشت؟

ماشین پنبه پاک‌کنی چرا در دوران انقلاب صنعتی اهمیت بسیاری داشت؟

ماشین پنبه پاک‌کنی چرا در دوران انقلاب صنعتی اهمیت بسیاری داشت؟

چرا ماشین پنبه پاک‌کنی ویتنی مهم بود؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ماشین پنبه پاک‌کنی ویتنی اهمیت بسیار زیادی داشت، زیرا مقدار پنبه‌ای که می‌توانست از دانه جدا کند، سه برابر بیشتر از قبل بود و این افزایش موجب گسترش مزارع کشت پنبه و برده‌داری سیاهان در جنوب ایالات متحده گردید.

در نتیجه ماشین پنبه پاک‌کنی مستقیما مسئول جنگ داخلی آمریکا بود.

السی ویتنسی (۱۷۶۵-۱۸۲۵) در وست‌بورو ماساچوست متولد شد. بعد از فارغ‌التحصیل شدن از کالج یال در سال ۱۷۹۲، احساس نیاز به وجود ماشینی کرد که بتواند پنبه را از دانه جدا کند.

بحران انقلاب صنعتی همه جا را فرا گرفته بود و اختراعاتی از قبیل ماکوی پرنده جان کای در سال ۱۷۳۳ و اختراع ماشین ریسندگی که بیشتر از یک نخ در یک زمان می‌ریسید، به وسیله جیمز هارگریوز در سال ۱۷۶۹ موجب افزایش تقاضا برای پنبه خام گردید.

در این هنگام تولید کالاهای تمام شده خیلی سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌گرفت.

ویتنی در طول چند هفته یک ماشین دستی پنبه پاک‌کنی تولید کرد و در اوایل سال ۱۷۹۳ ماشینی ساخت که می‌توانست تقریبا ۵/۲۲ کیلو رشته‌های پنبه را در یک روز تمیز کند.

این دستگاه از یک استوانه تشکیل می‌شد که با ردیف‌هایی از میخ‌های بلند و باریک به فاصله تقریبا یک سانتیمتر بلند و باریک به فاصله تقریبا یک سانتیمتر از هم احاطه شده بود و مانع عبور دانه‌های پنبه می‌گردید.

یک کهنه به وسیله میخ‌های گردان از میان آن‌ها کشیده شده بود و یک برس گردان میخ‌ها را تمیز می‌کرد و دانه‌ها به قسمت دیگری می‌افتادند.

این ماشین خیلی زود مورد توجه عده زیادی قرار گرفت و تقاضا برای آن زیاد شد.

هنگامی که کارخانه ویتنی در نیوهاون دایر شد، آهنگران شهری به انجام دادن سفارش‌ها کمک کردند، چون کارخانه از عهده تمام سفارش‌ها برنمی آمد.

تقریبا تمام مناطق جنوب به زیر کشت پنبه رفت و این امر موجب افزایش ارزش برده و تقویت سیستم برده‌داری رو به افول شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل