گلونی

مباحث حقوقی مطرح شده در فیلم و سریال برای بسیاری از ما سند است

مباحث حقوقی فیلم و سریال

مباحث حقوقی فیلم و سریال

مباحث حقوقی مطرح شده در فیلم و سریال برای بسیاری از ما سند است

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: خبرگزاری ایسنا گفتگویی با قاضی شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی انجام داده است که خواندنی است.

این مقام حقوقی درباره موضوعات قضایی مطرح شده در فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال نکاتی را مطرح کرده است. هم از نگاه و پیام مثبت فیلم‌ها گفته و هم از ایرادات حقوقی آنها صحبت کرده است. (+)

مباحث حقوقی فیلم و آنچه ما دیدیم

سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی گاهی اوقات تبدیل به منبعی برای شناخت مخاطب از قانون می‌شوند.

احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده که هنگام تماشای یک فیلم یا سریال، با صدای بلند، منطق حقوقی فیلم را رد کنیم.

این واکنش بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که خودمان یا نزدیکانمان، پرونده‌ای مشابه موضوع فیلم داشتیم و مسیر قضایی با آنچه که در فیلم می‌بینیم تفاوت‌هایی دارد.

در مقابل، گاهی در یک جمع خصوصی، سکانسی از یک فیلم را به عنوان یک منبع معتبر قرار می‌دهیم و با گفتن اینکه «مگه توی اون فیلم اینطوری نشد» نتیجه‌گیری و در نهایت تصمیم دیگری را برای رفتار بعدی خودمان می‌گیریم.

این موضوع حتی درباره فیلم‌های خارجی هم صدق می‌کند. آنجا که برخی، هرچه در فیلم اتفاق می‌افتد را به قوانین آن کشور مرتبط می‌دانند

تیتراژ با کارشناسان

در تمامی این فیلم‌ها و سریال‌ها، همیشه نام‌های مختلفی از مشاوران نیروی انتظامی، قضایی و… در تیتراژ پایانی دیده می‌شوند.

نام‌هایی که گاهی اوقات احساس می‌کنیم فقط برای پر کردن تیتراژ آمده است. برخی اوقات چنان اتفاقات عجیبی در فیلم می‌افتد که خنده را جایی می‌گیرد که نباید.

مباحث حقوقی را جدی بگیرید

غرض آنکه حال که هنوز بسیاری از ما به صورت ناخودآگاه یا خودآگاه، از داستان و اتفاقات و انتهای فیلم‌ها به عنوان یک سند استفاده می‌کنیم، کاش فیلم‌سازان و سریال‌سازان ما هم، دقت بیشتری روی آن انجام دهند.

همین آموزش‌های به ظاهر ساده و غلط می‌تواند در لحظاتی حساس، تصمیم مخاطب را تغییر دهد. فیلمی که تلاش می‌کنند داستانی واقعی را روایت کند، نمی‌تواند فقط به جنبه سرگرمی آن بپردازد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل