گلونی

کتاب دست دوم و کتاب اجاره‌ای راهکار افراد کتابخوان بی‌پول برای مطالعه

کتاب دست دوم

کتاب دست دوم

کتاب دست دوم و کتاب اجاره‌ای راهکار افراد کتابخوان بی‌پول

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: بنا بر گفته ناشران مشکلات کاغذ و گرانی کتاب، فروش این محصول فرهنگی را هم تحت تاثیر خودش قرار داده است. به طوری که این روزها شاهد طرح‌های متفاوتی حتی از طرف برخی ناشران هستیم. اگرچه نمونه‌هایی از آنها پیش از این هم اتفاق افتاده بود و پدیده جدیدی نیست، اما این روزها در حال گسترش است.

طرح کتاب اجاره‌ای

در برخی کتابفروشی‌ها، بخشی به نام کتب اجاره‌ای ایجاد شده است. برخی از ناشران کتاب‌هایی از نشر خود را در این بخش قرار داده‌اند. در این طرح، فرد مبلغ کل کتاب را به امانت می‌گذارد و کتاب را به مدت یک ماه اجاره می‌کند. پس از تحویل، نود تا هفتاد درصد پول پرداختی را پس می‌گیرد. البته برخی هم عدد ثابتی برای این کار در نظر گرفته‌اند.

طبیعی است که این طرح بدون هماهنگی با ناشر کتاب، غیرقانونی باشد. زیرا از فروش کتاب کم می‌کند و اگر ناشر مطلع نباشد و سهم ناشر در نظر گرفته نشود، ضررش بیشتر از سود خواهد بود.

خوب به خاطر دارم که چند سال پیش، در ستون یکی از ماهنامه‌های معتبر، فردی به دلیل گرانی مجله گفته بود مجله را از کیوسک به مدت یک هفته اجاره می‌کند. بدیهی است این روش به دلیل آنکه هیچ سودی برای نشریه دارد، کار پسندیده‌ای نیست.

طرح کتاب اجاره ای که با نظارت و همکاری برخی ناشران انجام شده است، فقط در برخی کتابفروشی‌های خاص، در حال اجراست.

رونق فروش کتاب دست دوم

فروش کتاب‌های دست دوم، از دیگر مواردی است که مورد استقبال هم قرار گرفته است. یکی از ناشران، کتب دست دوم شما را با قیمت سی درصد رقم پشت جلد خریداری و با قیمت پنجاه درصد رقم پشت جلد به خریدار جدید می‌فروشد. قفسه کتاب‌های دست دوم این کتابفروشی، جای خوبی برای کسانی است که پول کافی برای خرید کتاب ندارند.

البته این روش از جانب برخی دیگر هم مورد سوءاستفاده قرار گرفت. به عنوان مثال به یک کتابفروشی که در تبلیغات خود صرفاً کتاب‌های پنج و ده هزار تومانی می‌فروخت سر زدم. کتاب‌ها روی زمین، در شرایط نامطلوبی نگهداری می‌شدند. همچنین کتاب‌هایی که حداقل اینجانب به دنبال آنها بود و در تبلیغات اینستاگرامی هم دیده می‌شد، در بخشی بود که دسترسی به آن امکان‌پذیر نبود. از لحن و برخورد آنها هم بگذارید ننویسم. تفاوت این کتابفروشی با آن کتابفروشی قبلی که هم برخورد بسیار محترمانه داشتند و کتاب‌ها را ارزشمند می‌دانستند، تفاوت نگاه آنها به کتاب بود.

کتاب شراکتی

خرید کتاب‌های شراکتی نوع دیگری از راه دیگری برای معضل گرانی کتاب است. البته مشکل آنجاست که معلوم نیست چه کسی حاضر است پس از مطالعه کتاب را بردارد. اگر خوب بود و هر دو طالب آن بودند چه باید کرد؟ اگر کتاب را هیچ کدام از طرفین دوست نداشتند، باید چه کنند؟ اینها موضوعاتی است که قبل از شراکت باید در نظر گرفت. اینکه کتاب را به صورت توافقی به نفر سومی بفروشند، یا اولویت تصاحب یا خرید کامل به صورت نوبتی خرید کند.

ایجاد کتابخانه‌های چندنفره و تجمیع کتب هم راهکار دیگری است. فقط یادتان باشد قبل از جابجایی فکر همه جا را بکنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل