گلونی

یک پوستر عجیب استندآپ کمدی که در تاریخ جهان ماندگار می‌شود

یک پوستر عجیب استندآپ کمدی که در تاریخ جهان ماندگار می‌شود

یک پوستر عجیب استندآپ کمدی که در تاریخ جهان ماندگار می‌شود

یک پوستر عجیب استندآپ کمدی که در تاریخ جهان ماندگار می‌شود

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: خنداننده شو برای خیلی‌ها سکوی پرتاب بود. راهی برای شهرت، درآمدزایی و… (همین دو مورد کافی است تا راه صدساله را یک ‌شبه رفته باشند و زندگی خیلی‌هایشان متحول شده باشد).

اما به جز سودی که برای خود شرکت‌کننده‌ها داشت، چه چیزی عاید مردم شد؟ آیا استندآپ کمدی‌‌های خوبی تولید شد؟ آیا استندآپ کمدی‌های ارزشمندی به مخاطب معرفی شد؟

هر چه زشت‌تر، بهتر؟

حالا وحید رحیمیان، و ابوطالب حسینی، قرار است در سه روز متوالی، در یک مجتمع فرهنگی، استندآپ کمدی اجرا کنند. با یک پوستر عجیب و غریب.

وقتی پوستر برنامه‌شان را دیدم، با خودم گفتم حتماً ادامه همان ادا بازی خندوانه است. بعد یک نفر هم می‌آید روی سن و شلوار گشادی می‌پوشد و مردم هم توپ می‌اندازد داخل شلوار.

درنهایت همه انقدر از خنده ریسه می‌روند که ناگهان سرانه شادی در کشور بالا می‌رود.

یا مثلاً قرار است هر کسی خودش را کج‌‌وکوله‌تر کند، جایزه حسابی بگیرد. هرچه زشت‌تر و مضحک‌تر، بهتر!

پیامی که از راه دور می‌رسد

یک پوستر عجیب استندآپ کمدی که در تاریخ جهان ماندگار می‌شود

پوستر یک برنامه، می‌تواند از راه دور با شما حرف بزند. از روی پوستر هم می‌شود حدس زد قرار است چه محتوایی ارائه شود.

کاش طراحان پوستر یا اسم استندآپ کمدی را از روی عکس برمی‌داشتند و به جایش می‌نوشتند مسابقه «زشت‌ترین‌ها»، یا اینکه عکس رحیمیان (با این حالت) را حذف می‌کردند. چون هرچه فکر می‌کنم تناسب بین استندآپ کمدی و این چهره را متوجه نشدم.

کمدی و ادا درآوردن، مترادف نیستند

انگار وحید رحیمیان می‌خواهد بگوید «من همینم که قبلاً بودم». شاید واقعاً ما باید سطح توقع‌مان را پایین بیاوریم و انتظار نداشته باشیم او کمدی را جدی بگیرد و درک کند کمدی و ادا درآوردن‌های مبتذل، با هم مترادف نیستند.

یعنی به وحید رحیمیان گفته‌‌اند چشم‌هایت را طوری چپ و لب‌و‌لوچه‌ات را طوری آویزان کن که هرکسی دید حالش بد بشود و او هم گفته «چشم»؟ شاید هم پیشنهاد خودش بوده. به‌هرحال او استاد ادا درآوردن است!

وقتی کسی خجالت نکشد

وحید رحیمیان دست از شوخی‌های مبتذل بردارد

خود رحیمیان خسته نشده از این‌همه اداهای خارج از عرف؟

شرم نمی‌کند که چهره‌اش به این شکل نمایش داده شود؟ البته او در ادا درآوردن و مسخره کردن دیگران، ماهر شده است. قبلاً هم در یکی از کلیپ‌هایش رفتار استیون هاوکینگ را تقلید کرده بود.

اگر اداهای سخیف را از وحید رحیمیان بگیریم، آیا حرفی برای گفتن دارد؟

امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی چطور؟ آنها خجالت کشیدند ادا دربیاورند و گفتند مسئولیت این کار خطیر را می‌سپاریم دست وحید، که ساخته شده برای دفرمه کردن خودش.

باور کنید خجالت کشیدن، همیشه بد نیست. گاهی شرم، نشانه شخصیت و رشد شماست. اینکه شرم کنید و هرکاری را انجام ندهید و به هر درخواستی، «چشم» نگویید.

حالا اگر رحیمیان از رفتارهای نازل، شرم نمی‌کند حتماً مشکلی وجود دارد.‌

یک پوستر عجیب استندآپ کمدی

این پوستر، هنرمندانه و خلاقانه که نیست، هیچ، بلکه  یک مضحکه تمام‌عیار است و با هیچ قاعده‌ و اصولی نمی‌شود آن را توجیه کرد.

البته قول می‌دهم این پوستر، ماندگار شود. طوری‌که بعدها مربی‌های کاردست، تصویر را به‌عنوان یک پوستر زشت و نازل، به هنرجوهایشان نشان بدهند و بگویند «وقتی می‌گوییم سخیف نباشید، یعنی شبیه این پوستر نباشید».

تقصیر مربی‌هاست

وحید رحیمیان انگار دارد با این تصویر به هنر استندآپ کمدی دهن‌کجی می‌کند.

فرهاد آئیش کجاست که این فاجعه را ببیند؟ انصافاً اگر همین پوستر را قبل از خواب برایش بفرستیم، خوابش می‌برد؟ هرچند… حالا آقایان فرهاد آئیش، رامبد جوان، اشمان خطیبی و خانم پانته‌آ بهرام، نشان داده‌اند که تا الآن هم با خیال تخت خوابیده‌اند.

آن‌هم وقتی که شاگردان‌شان، با استندآپ‌ کمدی‌های جنسی و سخیف‌شان، توانسته‌اند مرزهای ابتذال را جابجا کنند.

اگر مربیان، برای هنر استندآپ کمدی، ارزش قائل بودند، شاهد این وضعیت بودیم؟ اگر به کمدین‌ها یاد می‌دادند، هنر را بی‌حرمت نکنند، الآن این پوستر را می‌دیدیم؟

مردم شأن خودشان را حفظ کنند

کاش طراحان برنامه، برای مخاطب، شأن مناسبی را در نظر می‌گرفتند. طبق کدام اصول، فکر کرده‌اند باید به این شکل، مخاطب را جذب کنند؟

حالا که آنها برای مخاطب ارزش قائل نمی‌شوند، کاش خود مردم، جایگاه‌ خودشان را بشناسند.

یک پوستر عجیب استندآپ کمدی که در تاریخ جهان ماندگار می‌شود

 

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل