بنفشه آفریقایی فیلمی با مفاهیم جهانی؛ با قصه‌ای لطیف و برآمده از نگرشی انسانی

بنفشه آفریقایی فیلمی با مفاهیم جهانی؛ با قصه‌ای لطیف و برآمده از نگرشی انسانی

پایگاه خبری گلونی، انوشه میرمجلسی:  بنفشه آفریقایی فیلمی با قصه‌ای لطیف و برآمده از نگرشی انسانی است.

حکایت مادرانه‌ها، دل‌نگرانی‌ها و در سایه زیستن‌هایی ابدی. قصه‌ای که به شدت بر محور «انسانیت» استوار است و روایتش از زندگی، با الفبای عشق همراه است.

فیلمی که لحظات بسیاری از آن دل‌تان غنج می‌رود، دلتنگ می‌شوید، آه می‌کشید، می‌خندید و سر آخر دست روی زانو می‌زنید و می‌گویید «آخ».

نگاه لطیف مونا زندی حقیقی در مقام کارگردان آنقدر جاری است که از سعید آقاخانی نقشی به غایت دل‌نواز و همراه می‌سازد، یک مرد ایرانی همراه.

این فیلم بازتعریف احترام به گذشته و غیرت است براساس اصولی جهان‌شمول.

از این رو علیرغم همه نشانه‌ها، طرح‌ها و جزئیات زندگی ایرانی، شما قصه‌ای فراتر از یک سرزمین مشخص می‌بینید و با مفاهیمی گسترده‌تر از مرزهای جغرافیایی و تعاریفی ضدکلیشه‌ای روبرو هستید.

حضور نقش و نگارهای ایرانی، گلدوزی‌ها، پارچه‌های اصیل و همه المان‌ها و نشانه‌های ساده اما گیرای سبک زندگی ایرانی، به این فیلم اصالتی ایرانی بخشیده است اما مفاهیم نهفته در دل این اثر، به همه دنیا قابل تعمیم است.

انسانیتی که مرز نمی‌شناسد. عشق و آرامشی که ایرانی و غیرایرانی ندارد و گذشته که در همه دنیا، کمابیش یکسان معنا می‌شود، حتی اگر در برخی کلیدواژه‌ها متفاوت باشد.

بنفشه آفریقایی فیلمی با مفاهیم جهانی

نشانه‌های فیلم به شدت ساده و سرراست است.

از جفتْ شش آوردن‌ها، تماشای باران و بازی‌های مشترک زن و شوهر، از دل‌نگرانی‌ برای کبد و کلیه و فشار خون و ساعتی قدم زدن و آواز خواندن.

همه اینها روایت‌گر جریان زندگی است که به زیبایی و لطافت‌ هر چه تمام‌تر مخاطب را از لحاظ عاطفی پایبند می‌کند.

فیلم آشکارا جسور است،‌ چه در موضوع و چه در پرداخت به موضوع. پرداختِ ظریف، به فهم بهتر آن کمک کرده است و به مدد فیلم‌نامه دقیق حمیدرضا بابابیگی راه حدس‌زدن‌ها و خیال‌پردازی‌های خارج از عرف سد می‌شود.

بازی‌های مثل همیشه درخشان رضا بابک، فاطمه معتمدآریا و سعید آقاخانی به عنوان بازیگران اصلی فیلم، بی‌شک به قوت این فیلم افزوده است.

پایان پیام

کد خبر : 113486 ساعت خبر : 2:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=113486
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات