تولید هندوانه در ایران و صادرات آن به ۲۹ کشوری که شاید بیشتر از ما آب دارند

تولید هندوانه در ایران و صادرات آن به ۲۹ کشوری که شاید بیشتر از ما آب دارند

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا:  براساس آمار گمرک کشور امسال ۷۸۰ هزار تن هندوانه به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار به ۲۹ کشور جهان صادر شد.

برای تولید این حجم هندوانه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد لیتر یا ۴۰۰ میلیون متر مکعب (بیش از دو برابر حجم فعلی آب پشت سد زاینده رود) آب مصرف شده است.

به نظر می‌رسد از نظر برخی مسئولان هنوز زمان بازنگری در تصمیمات قدیمی و اتخاذ تصمیمات جدید فرانرسیده است.

تصمیماتی که احتمالا به دلیل هزینه‌زا بودن آنها، ترجیح داده می‌شود تا به مسئول بعدی سپرده شود و کسی به طور مستقیم یا غیرمستقیم هزینه‌اش را برعهده نگیرد.

اگرچه آنچه مشخص است این نکته مهم است که هزینه ای که در آینده خواهیم پرداخت هرسال بیشتر می‌شود و اصلا قابل مقایسه با هزینه امروز نیست.

تولید هندوانه و شعار مسئولان

در حالی که سال‌هاست کارشناسان و حتی اغلب مسئولان در مصرف بهینه آب سخن‌ها گفته‌اند، اما برخی خبرها همچون پرورش و تولید آب‌برترین میوه‌ها و محصولات، نشان از ماندن آن حرف‌ها در همان پشت تریبون دارد.

گاهی احساس می‌شود برخی حرف‌ها فقط برای عقب نماندن از قافله و قرار گرفتن در صفحه اول نشریات است. نگاهی به برخی مسئولان حوزه‌های زیست محیطی هم که بیندازید متوجه می‌شوید که انگار قرار است کارها با حرف زدن درست شود. بخش عظیمی از زمان برخی مسئولان مشغول سخنرانی‌کردن است تا عمل کردن.

مصرف بهینه نیازمند عزمی جدی و همه‌گیر است. می‌خواهد صنعت و کشاورزی باشد یا مصرف خانگی و خرابی و کهنگی شبکه و توزیع. چشم‌پوشی از هر کدام از اضلاع این اتلاف، نشانه انداختن توپ مسئولیت به زمین دیگران است. بدون آنکه نتیجه ای داشته باشد.

چه توجیه کردن کشاورز برای تغییر محصول، و چه مهیاکردن شرایط و زیرساخت لازم از طرف مسئولان برای این تغییر، و حتی در صورت لزوم تغییر ذائقه مصرف‌کننده، گامی مهم برای رساندن وضعیت آب در شرایط فعلی به شرایطی بهتر از امروز است.

پایان پیام

کد خبر : 114793 ساعت خبر : 12:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114793
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات