سیلاب قابل مدیریت‌ است و می‌توان آن را از نقمت به نعمت و تولید ثروت تبدیل کرد

سیلاب قابل مدیریت‌ است و می‌توان آن را از نقمت به نعمت و تولید ثروت تبدیل کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سیلاب‌ها قابل مدیریت‌اند و می‌توان آنها را از نقمت به نعمت و تولید ثروت تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی منطقه لرستان، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت سیل‌خیزی لرستان اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود، لرستان یکی از سیل خیزترین استان‌های کشور بوده و چه در دوره‌های ترسالی و چه در خشک‌سالی همیشه با تهدید سیلاب مواجه بوده است.

سیلاب قابل مدیریت‌

وی با برشمردن مهم‌ترین عوامل طبیعی که منجر به تولید سیل در لرستان می‌شود، گفت: میزان و شدت بارش، وضعیت توپوگرافی و کوهستانی بودن حدود ۷۵ درصد مساحت استان، شرایط زمین‌شناسی و گسترش سازندهای ریزدانه و نفوذناپذیر در آن‌که باعث تولید رواناب می‌شود و نقش عوامل انسانی در تخریب پوشش گیاهی و تغییر کاربری نامتناسب اراضی، تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها، احداث سازه‌های عرضی و طولی در داخل بستر و حریم رودخانه‌ها بدون توجه به آمار هیدرولوژی رودخانه درمجموع باعث افزایش تولید رواناب، وقوع سیلاب و افزایش خسارت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت سیل‌خیزی بخش‌های مختلف لرستان بیان کرد: حدود ۴۰ درصد از مساحت لرستان در حوزه آبریز کرخه و ۶۰ درصد مساحت آن در حوزه دز قرار دارد که بررسی‌ها نشانگر این است که ریسک سیلاب بخش کرخه نشین لرستان که شامل شهرستان‌های پل‌دختر، خرم‌آباد، چگنی، کوهدشت، رومشکان، نورآباد و الشتر است نسبت به بخش دز آن‌که شامل شهرستان‌های بروجرد، ازنا، دورود و الیگودرز است بسیار بیشتر است.

میرزایی اضافه کرد: تعداد دفعات وقوع سیلاب، سوابق و میزان خسارات سال‌های گذشته سیل نشان می‌دهد که شهرستان پل‌دختر به لحاظ قرارگیری در خروجی استان، سیل‌خیز ترین و آسیب‌پذیرترین شهر لرستان و بعدازآن شهرستان خرم‌آباد در رده دوم ریسک سیلاب قرار دارد.

وی تصریح کرد: برخی مراکز جمعیتی شهرستان پل‌دختر در ریسک بالای سیلاب قرار دارند و تا دیر نشده بایستی قبل از وقوع فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر، کار اساسی جهت ایمن‌سازی آنها انجام داد.

میرزایی با بیان اینکه در صورت وقوع سیلابی با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله هیچ شهرستانی در لرستان ایمن نخواهد بود، افزود: در صورت بروز سیلابی با دوره بازگشت بیش از یک‌صد ساله در بخش کرخه نشین لرستان، روستاهای بابازید و چم مهر، بخش‌های غربی مورانی، شهر معمولان و منطقه کاوکالی شهر پل‌دختر به‌شدت متحمل خسارات جانی و مالی خواهند شد.

در لرستان سیلاب قابل مدیریت‌ است

میرزایی افزود: دبی سیلاب نهم بهمن سال جاری خرم رود برابر ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه و مربوط به دوره بازگشت بیش از یک‌صد ساله است که با برخورد با موانعی چون پل‌های دائم در حال ساخت و پل‌های موقت به داخل خیابان‌های ساحلی سرریز و طغیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: سیلاب‌های خرم رود، کشکان، چولهول، گل گل، مادیان رود و سایر سرشاخه پس از تجمیع با دبی معادل ۲۴۵۰ مترمکعب در ثانیه و با دوره بازگشت حدود ۳۳ ساله در حوزه پل‌دختر و معمولان خساراتی به زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرد.

وی اضافه کرد: سیلاب‌ها قابل مدیریت‌اند و با یک برنامه‌ریزی صحیح و انجام یکسری اقدامات سازه‌ای و غیر سازه‌ای و مدیریتی با هم می‌توان سیلاب‌های لرستان را کنترل و مهار و آنها را از نقمت به نعمت و تولید ثروت تبدیل کرد.

میرزایی در خصوص راهکارهای پیشگیری و مهار سیلاب‌های اخیر اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعدادی سد مطالعه شده، تعدادی هم در دست‌ساخت و آماده اجرا هستند که این طرح‌ها اگر عملیاتی و تکمیل شوند علاوه بر تامین آب شرب و صنعت بلندمدت استان و تأثیرات زیادی که بر رونق اقتصادی استان دارند، در بلندمدت برای همیشه مشکل سیلاب لرستان را حل نموده و حق آبه های پایین‌دست را نیز بهتر می‌توان مدیریت کرد.

این مسئول گفت: از دیگر راهکارهای تأثیرگذار، تکمیل پروژه‌های ساماندهی رودخانه‌هاست که طی سال‌های گذشته توسط شرکت آب منطقه‌ای در شهر خرم‌آباد، پل‌دختر، معمولان، بابازید، مورانی و چم مهر آغاز شده است، ولی به علت محدودیت‌های اعتباری فازهای بعدی آنها متوقف‌شده است.

وی راهکار سوم را انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری توسط منابع طبیعی دانست که در صورت تامین اعتبار علاوه بر حفظ آب‌وخاک بلکه در کنترل فرسایش و رسوب و مهار سیلاب‌های فصلی می‌تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تأکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای لرستان و اداره کل منابع طبیعی در صورت تامین اعتبار، آمادگی لازم جهت انجام اقدامات پیشگیرانه و مدیریت سیلاب را داشته و به‌طورجدی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

سیلاب قابل مدیریت‌ است و می‌توان آن را از نقمت به نعمت و تولید ثروت تبدیل کرد

پایان پیام

کد خبر : 113681 ساعت خبر : 4:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=113681
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات