فاضلاب شهری و نقش و تاثیر آن در تماس انسان‌ها با بیماری‌های عفونی

فاضلاب شهری و نقش و تاثیر آن در تماس انسان‌ها با بیماری‌های عفونی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام پساب، منبع بهره‌برداری‌نشده.

این مقاله ترجمه‌ای است از:

WWAP (United Nations World Water Assessment Programme). 2017. The United Nations World Water Development Report 2017. Wastewater: The Untapped Resource. Paris, UNESCO. Executive Summary

این ترجمه را در چند بخش در گلونی بخوانید:

پساب، دفع بهداشتی فاضلاب شهری و دستور کار توسعه پایدار

بهره‌مندی از خدمات ارتقایافته دفع بهداشتی می‌تواند نقش مهمی در کاهش ریسک‌های سلامت داشته باشد.

تصفیه ارتقایافته پساب، منافع دیگری نیز برای سلامت دارد.

از سال ۱۹۹۰، ۱/۲ میلیارد نفر به امکانات ارتقایافته دفع بهداشتی دسترسی یافته‌اند، ولی هنوز ۴/۲ میلیارد نفر از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب محرومند و نزدیک به ۱ میلیارد نفر در جهان در فضای آزاد اجابت مزاج می‌کنند.

با این همه، افزایش پوشش دفع بهداشتی فاضلاب شهری لزوماً به معنای ارتقای مدیریت پساب یا ایمنی سلامت عمومی نیست.

تنها ۲۶ درصد از دفع بهداشتی فاضلاب شهری و ۳۴ درصد فاضلاب روستایی و خدمات پساب به شکل مؤثری از تماس انسان با عفونت در امتداد زنجیره کل دفع بهداشتی فاضلاب جلوگیری می‌کند و بنابراین می‌توان گفت به شکل ایمن مدیریت می‌شود.

بر پایه تجربه هدف‌های توسعه هزاره، دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار هدف‌گذاری جامع‌تری برای آب تعریف کرده است، و از مسائل تأمین آب و دفع بهداشتی پساب فراتر می‌رود.

هدف ۶-۳ از این قرار است: تا سال ۲۰۳۰، ارتقای کیفیت آب با کاهش آلودگی، حذف انباشت و به حداقل‌رساندن رهاسازی مواد شیمیایی و مواد خطرناک، به نیم‌رساندن نسبت پساب تصفیه‌نشده و افزایش اساسی در بازچرخانی و استفاده مجدد ایمن.

سطح بسیار پائین تصفیه پساب، نیاز فوری برای ارتقای تکنولوژیکی و گزینه‌های استفاده مجدد ایمن آب را برای پشتیبانی تحقق این هدف آشکار می‌کند.

تلاش‌های لازم برای تحقق این هدف، بار مالی بیشتری برای کشورهای کم‌درآمد و درآمد متوسط پائینی خواهد داشت، و آنان را در مقایسه با کشورهای پردرآمد و درآمد متوسط بالایی در محرومیت اقتصادی قرار می‌دهد.

پایان پیام

کد خبر : 112650 ساعت خبر : 1:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112650
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات