لباس سنتی ویژگی‌های خاصی دارد که تا کنون کمتر به آن‌ها توجه شده است

لباس سنتی ویژگی‌های خاصی دارد که کمتر به آن‌ها توجه شده است. برای اطلاع دقیق‌تر از ویژگی‌های خاص لباس‌های سنتی، مطلب زیر را مطالعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، لباس سنتی، قدیمی و محلی ما تقریبا از بین رفته است و جز در مناطقی محدود، در ایران کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند.

البته در جشن‌ها و برخی مراسم خاص مردم هنوز لباس محلی می‌پوشند، اما شاید جز در برخی از مناطق کردستان یا سیستان و بلوچستان یا چهار محال و بختیاری و لرستان دیگر لباس محلی آنطور که باید، دیده نمی‌شود.

لباس سنتی ویژگی‌های خاصی دارد

هنوز هستند لرهایی که چوغا می‌پوشند، کردهایی که لباس کردی دارند و بلوچ‌هایی که با لباس خود به کوچه و خیابان می‌آیند، اما این لباس هر روز مهجورتر می‌شوند.

لباس‌های سنتی ایران و لباسی که مردم جهان در ازمنه قدیم از آن استفاده می‌کردند، ویژگی‌های بسیار خاصی دارند که شاید کمتر به آن‌ها توجه شده باشد.

یکی از این ویژگی‌ها این است که در لباس سنتی بدن فرد را در مقابل سرما محافظت می‌کرده است.

آن‌چه که در طب سنتی هم مورد توجه قرار دارد و همیشه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به ما گفته‌اند که انسان از پا و پهلو سرما می‌خورد، در طراحی این لباس‌ها قابل مشاهده است که چطور این لباس‌ها مانع ورود سرما از پهلو به بدن می‌شوند و چطور سر و سینه را در مقابل سرما محافظت می‌کنند.

البته امروز هم لباس‌های مدرن همین کارها را انجام می‌دهند، اما لباس‌های قدیمی را نباید به این دلیل دور انداخت که در مقابل سرما و گرما نمی‌توانند ما را محافظت کنند.

این لباس‌ها حاصل تجربه چند هزار ساله بشر هستند و همینطور نمی‌شود آن‌ها را از زندگی دور کرد.

این ویدئو را ببینید تا بیشتر با لباس‌های محلی و بومی ایران آشنا شوید و بدانید آن‌ها چطور بدن را در مقابل سرما محافظت می‌کردند.

پایان پیام

کد خبر : 112532 ساعت خبر : 8:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112532
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات