نخ ابریشم‌ سفید گیلان و سرنوشت تلخی که برای این کارخانه تابیده شد

نخ ابریشم‌ سفید گیلان و سرنوشت تلخی که برای این کارخانه تابیده شد

رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان گفت: واگذاری کارخانه صنایع ابریشم گیلان به فردی بی توجه به نوغانداری موجب شد که تولید نخ ابریشم در گیلان رو به افول رود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نبی هادی‌درو رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان در گفت و گو با ایسنا – منطقه گیلان، با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها کارخانه فعال در بخش تولید نخ ابریشم در لنگرود فعال است، گفت: متأسفانه کارخانه نخ ابریشم‌ سفید گیلان که یکی از بزرگترین کارخانه‌های نخ ابریشم در خاورمیانه بود و از لحاظ کمی و کیفی نخ‌های بسیار خوبی تولید می‌کرد، تعطیل شد.

وی افزود: واگذاری غیر اصولی این کارخانه به فرد بی‌توجه به نوغانداری موجب شد که کارخانه نخ ابریشم‌ سفید گیلان عظیم که می‌توانست رونق اقتصادی بسیاری خوبی را برای نوغانداران ایجاد کند، به مرز تعطیلی کشانده شود.

هادی‌درو ادامه داد: از ابتدا فردی که برای خرید این کارخانه اقدام کرد، هدفش رسیدن به مقاصد شخصی بود که به راحتی به آنها دست یافت و توانست از کنار این کارخانه وام میلیاردی بگیرد و ملک مورد نظرش را خریداری کند.

رئیس اداره توسعه نوغانداری گیلان گفت: با فروش کارخانه بزرگ نخ ابریشم‌ سفید گیلان به فردی غیرتوانمند در حوزه نوغانداری عملاً منافع آتی نوغانداری استان فدای منافع آنی فرد شد و اقتصاد جمع کثیری از مردم استان را تحت تأثیر قرار داد و با مشکلات عدیده مواجه شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته در کشور ۱۵۶ هزار تن نخ ابریشم تولید شد که ۴۵ درصد آن سهم گیلان بوده است و اگر این کارخانه تعطیل نمی‌شد، امروز هم در سطح کشور و هم در سطح استان شاهد تولید چند برابری نخ ابریشم بودیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نوغانداری، پرورش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم است. کرم ابریشم بالغ بر پنج تا هفت سانتی متر طول دارد و برگ توت تنها غذای لذیذ آن به شمار می‌رود.

تأمین برگ درخت توت برای تغذیه کرم‌ها از محوری‌ترین نیازهای نوغانداری است که از اوایل اردیبهشت و با سبز شدن برگ‌های توت دوره پرورش ۴۰ تا ۴۵ روزه آن آغاز می‌شود.

کرم‌های ابریشم مانند کارگران شگفت‌انگیزی هستند که با تنیدن تارهای شفاف، ظریف و زیبا به گرد خود ابریشم اصل تولید می‌کنند که بسیار سنگین، نرم، براق و گران است.

در حال حاضر در ایران بیست و دو استان در زمینه پرورش کرم ابریشم فعالیت دارند و از این میان استان گیلان بالاترین میزان تولید پیله را دارد.

پایان پیام

کد خبر : 113687 ساعت خبر : 4:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=113687
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات