هالیوود و بالیوود هم این‌قدر برنامه سینمایی و پوشش خبری و منتقد نیاز ندارند

هالیوود و بالیوود هم این‌قدر برنامه سینمایی و پوشش خبری و منتقد نیاز ندارند

یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است که افرادی به عنوان کارشناس به برنامه‌های سینمایی ایام جشنواره فیلم فجر دعوت می‌شوند که یا حرف می‌زنند یا انتقاد می‌کنند و هیچ ایده‌ برنامه‌سازی در پس آن وجود ندارد؛ مگر اینکه شانس بیاورید و یک منتقد یا مجری خوب در برنامه حاضر شود و خوب صحبت کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شاهین امین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان مطالب بالا درباره وضعیت برنامه‌های سینمایی که در ایام جشنواره فیلم فجر از تلویزیون به روی آنتن می‌روند، گفت: اساساً سینمای ما ظرفیت این حجم از برنامه سینمایی را ندارد و مشکل این است که تعداد برنامه‌های سینمایی در طول جشنواره فیلم فجر بیشتر هم می‌شود.

هالیوود و بالیوود

او ادامه داد: شک ندارم در هالیوود و بالیوود که ۱۰ برابر تولید ما را دارند، آنقدر برنامه سینمایی ساخته نمی‌شود. اگر تعداد برنامه‌های سینمایی تلویزیون نسبت به قبل هم کم شده باشد باز مهم نیست به دلیل اینکه این تعداد برنامه سینمایی هم در هیچ جای دنیا وجود ندارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که اغلب برنامه‌ها با سوژه تکراری پخش می‌شوند و عوامل برنامه‌ای که به مناسبت جشنواره فیلم فجر تولید می‌شوند در سینمای رسانه‌ها مستقر هستند، انگار هیچ اتفاقی در جای دیگری پیش نمی‌آید.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه برخی برنامه‌های سینمایی تلویزیون به سرعت و ارزان تهیه می‌شوند، اضافه کرد: در واقع تولیدی این نوع برنامه‌ها و کیفیت‌شان به حضور مجری یا منتقد بستگی خواهد داشت.

امین ادامه داد: سینمای ما ظرفیت جریان‌سازی ندارد که تعداد زیادی برنامه سینمایی ساخته شود. متأسفانه سر و صدای سینما بیش از اصل سینماست، این سر و صدا آفت و به ضرر سینمای ماست.

او درباره مهمانانی که به عنوان کارشناس در این برنامه‌ها دعوت می‌شوند، بیان کرد: دو نفری که به این برنامه‌ها دعوت می‌شوند اینگونه نیست که فقط منصفانه صحبت کنند؛ البته گاهی آقای مدقق در برنامه شهر فرهنگ تلاش می‌کرد که دو طرف را نگه دارد اما گاهی اینگونه پیش نمی‌رود و اوضاع در اختیار آن افراد نیست به دلیل اینکه می‌خواهند برنامه را به سرعت در ایام جشنواره پر کنند. همچنین افرادی که به این برنامه‌ها می‌آیند یا موافقند یا مخالف یا هر دو، موضع واحدی دارند که جذاب نیست.

این منتقد سینما و تلویزیون گفت: به برنامه‌سازی درباره سینما جدی نگاه نمی‌شود. در ایام جشنواره هم شدت، سرعت و بی‌کیفیتی دیده می‌شود و گروهی در برنامه‌ها وجود ندارند که در طول هفته کار کنند. همچنین گفت‌وگوها جذاب نیست و اغلب کشش ندارد. اگر جدی نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که برنامه‌ساز باید برنامه خوب تولید کند. این در حالی است که عده‌ای انگار در برنامه‌شان بیانیه می‌دهند یا گاهی از پیش برنامه‌ریزی ندارند و هر کس که دم دستشان باشد به عنوان کارشناس برنامه می‌آورند. در واقع برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد که مهمانان و کارشناسانی را به برنامه دعوت کنند که خوب حرف بزنند؛ بنابراین گاهی بحث کارشناسی در برنامه‌ها رخ نمی‌دهد.

امین درباره ویژگی مجریان برنامه‌های سینمایی بیان کرد: مجری باید بلد باشد که گفت‌وگو را پیش ببرد. گاهی ما ضعف شدید برخی از مجریان را می‌بینیم و برخی هم با سینما آشنایی ندارند. برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند مجریانی را بیاورند که به سینما آشنا باشند. اصولاً در رسانه، کسی دیگر حوصله سخت گرفتن و سختی کشیدن را ندارد.

پایان پیام

کد خبر : 113637 ساعت خبر : 10:58 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=113637
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات