آثار عبدالحسین زرین‌کوب و سرنوشت مبهم این آثار از زبان برادر او

آثار عبدالحسین زرین‌کوب و سرنوشت مبهم این آثار از زبان برادرش

برادر عبدالحسین زرین‌کوب از سرنوشت مبهم تعدادی از آثار این چهره فقید می‌گوید و اظهار می‌کند که با گذشت ۴۰ سال و با وجود پیگیری‌ها، کتاب‌های او هنوز پیدا نشده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی عظیم زرین‌کوب به ایسنا می‌گوید، مقاله‌های بسیاری از عبدالحسین زرین‌کوب – استاد دانشگاه، پژوهشگر و مورخ – به جای مانده که هنوز منتشر نشده‌اند.

آثار عبدالحسین زرین‌کوب و سرنوشت مبهم این آثار

این مقالات به همراه حدود ۶۰۰۰ کتاب کتابخانه شخصی او به مرکز دایرةالمعارف اسلامی سپرده شده است و این مرکز درباره‌ انتشار آن‌ها تصیم‌گیری می‌کند.

به گفته او، در این میان تعدادی از کتاب‌های زرین‌کوب پیش از انتشار گم یا دزدیده شده‌اند.

در کتاب‌شناسی‌ای که عنایت‌الله مجیدی نوشته، عنوان این کتاب‌ها این‌گونه آمده است: «ادبیات فرانسه در دوران کلاسیک» ترجمه از مجموعه چه می‌دانم، پایان ترجمه ۱۳۲۹ که در دست ناشر مفقود شده است؛

«انسان الهی» درباره زندگی و شخصیت علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام، پایان تحریر اردیبهشت ۱۳۵۷؛ «اسلام در نقش فرهنگ و سیاست»، درباره زندگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی، پایان تحریر، اسفند ۱۳۵۶، (این دو کتاب اخیر در دفتر کار نویسنده در دانشکده ادبیات به دست اشخاص غیرمسئول از بین رفتند.)؛

«نردبان آسمان»، شامل سه مجلد که نسخه خطی آن نزد ناشر مفقود شد و اکنون در اختیار کس دیگری است که این فرد برای تحویل دادنش مطالبه مبلغی هنگفت کرده است و از قراین پیداست ترجیح می‌دهد آن را به نام خود منتشر کند؛ و «تاریخ ایران بعد از اسلام»، جلد دوم.

برادر عبدالحسن زرین‌کوب که وصی اوست درباره سرنوشت این‌کتاب‌ها می‌گوید: زرین‌کوب برای عمل جراحی قلبش به آمریکا رفته بود، وقتی برگشت افرادی دفترش در دانشگاه تهران را گرفته وسایلش را برداشته بودند.

آثار عبدالحسین زرین‌کوب و سرنوشت مبهم این آثار

بعد از مرگ زرین‌کوب من خیلی پیگیری کردم، قبل از فوت‌ هم خودش سال‌ها پیگیری کرد که متأسفانه پیدا نشدند.

زمانی که جلد اول «تاریخ ایران بعد از اسلام» نوشته شد به مدت هفت سال به خاطر اختلاف وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ آن زمان پخش نمی‌شد که با اعتراض شرق‌شناسان در داخل و خارج از کشور، پخش شد. جلد دومش هم گم شد.

او می‌افزاید: برادرم همچنین «انسان الهی» را که درباره حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) است به سفارش پدرم نوشت که به گونه‌ای جوابیه‌ای به «۲۳ سال» علی دشتی بود.

آقای شهید مطهری کتاب زرین‌کوب را دیده بود و به قول معروف رویش حساب باز کرده بود و از آن تعریف می‌کرد؛

زمانی که رئیس شورای انقلاب بود دستور داده بود کمیته‌ها و سپاه بگردند تا کتاب را پیدا کنند که پیدا نشد.

برادر زرین کوب همچنین درباره کتاب «نردبان آسمان» که شرح تحلیلی-تحقیقی مثنوی مولانا است، توضیح می‌دهد: خود زرین‌کوب می‌گفت شخصی تماس گرفته و از او پول هنگفتی را برای برگرداندن کتاب طلب کرده است، ایشان هم گفته بود ندارم، واقعا هم نداشت، و به او گفته بود شما چاپ کنید حتی به اسم خودتان؛

اما بعد از گذشت چندین سال، هنوز آن را چاپ نکرده است.

عنایت‌الله مجیدی نیز در کتاب‌شناسی زرین‌کوب نوشته است: «جای آن است که از یک ویراستار شریف در این‌جا سپاسگزاری شود که نسخه خطی منحصر به‌فرد «دنباله جست‌وجو» در دست او مانده بود.

این ویراستار کتاب را به وسیله دکتر احسان نراقی به نویسنده بازگرداند و با تواضع و کرامت حتی نام خود را نیز افشا نکرد.

عبدالحسین زرین‌کوب – استاد دانشگاه، پژوهشگر و مورخ – متولد ۲۷ اسفند ۱۳۰۱ است؛ به قول خودش سه روز از نوروز پیرتر است.

او در سن ۷۷ سالگی بعد از یک دوره بیماری روز ۲۴ شهریور ۱۳۷۸ از دنیا رفت.

آثار عبدالحسین زرین‌کوب و سرنوشت مبهم این آثار

او استاد برجسته تاریخ بود که طی مدت حیاتش آثار بسیاری درباره ادبیات و تاریخ ایران و اسلام از خود به‌جای گذاشت.

آثار عبدالحسین زرین‌کوب

«با کاروان حله»، «شعر بی دروغ، شعر بی نقاب»، «از کوچه رندان»، «سیری در شعر فارسی»، «سر نی»، «بحر در کوزه»، «پله پله تا ملاقات خدا»، «پیر گنجه در جست‌وجوی ناکجاآباد»، «از نی‌نامه» (برگزیده مثنوی معنوی)، «دو قرن سکوت»، «فتح عرب در ایران» (به زبان انگلیسی در تاریخ ایران کمبریج)، «روزگاران ایران»، «دنباله روزگاران ایران»، «روزگاران دیگر»، «ارزش میراث صوفیه»، «فرار از مدرسه»، «جست‌وجو در تصوف ایران»، «دنباله جست‌وجو در تصوف ایران»، «در قلمرو وجدان»، «شعله طور» (درباره زندگی حلاج)، «بنیاد شعر فارسی»، «ادبیات فرانسه در قرون وسطی»، «ادبیات فرانسه در دوره رنسانس»، «شرح قصیده ترسائیه خاقانی»، «فن شعر ارسطو»، «ارسطو و فن شعر»، «نقد ادبی» و «نقش بر آب» از جمله آثار منتشرشده زرین‌کوب هستند.

پایان پیام

کد خبر : 117740 ساعت خبر : 8:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=117740
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات