انرژی و وقتی که باید صرف ادراک و اجرای تدابیر این پدیده شود، حکمرانی آب کشور

انرژی و وقتی که باید صرف ادراک و اجرای تدابیر این پدیده شود، حکمرانی آب کشور

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور.

شاید این نتیجه‌گیری- با توجه به انرژی و وقتی که باید صرف ادراک و اجرای تدابیر شود- خوشایند مذاق بسیاری از مدیران بخشی و اجرایی کشور نباشد.

اما در مقابل، این استدلال هم وجود دارد که قبول دشواری‌ها و صرف هزینه‌های بیشتر نسبت به  اجرای ناقص و ناتمام و غیرهدفمند اقدامات مشابه می‌تواند از ظرفیت‌های جامعه استفاده مؤثرتری به عمل آورد و معضل عمده نظام حکمرانی موجود را هدف قرار دهد و آینده بلندمدت بهتری را برای کشور و بهبود سیاست‌های فرابخشی رقم زد.

زیرا هر چند برخي الگوهای حکمراني، بدون شک بهتر از ساير الگوها است، اما حکمرانی مطلوب و چگونگی بهبود حکمراني در شرایط خاص هر کشور، تجويزي نيست و نیاز به کار تخصصی و اجتماعی دارد. به علاوه، پس از تحلیل فاصله میان حکمرانی موجود و مطلوب، به کیفیت و ابعاد نوع راه‌حل‌ها برای دستیابی به حکمرانی مطلوب پرداخته می‌شود.

انرژی و وقتی که باید صرف ادراک و اجرای تدابیر این پدیده شود، حکمرانی آب کشور

اگر راه‌حل‌ها نیاز به بهبود و یا ارتقای مبانی و ساز و کارها و ساختارهای موجود داشته باشد، می‌توان از آن به عنوان ارتقا یا بهبود یادکرد. اما اگر به دگرگونی و بازسازی مبانی نیاز افتد، صحیح‌تر است که از آن به عنوان اصلاح یا بازسازی حکمرانی یاد شود.

رویکرد انتخاب‌شده توسط اندیشکده (با توجه به ملاحظات فوق و به ویژه برای استفاده مؤثرتر از ظرفیت‌های اجتماعی) کار دگرگونی و بازساخت حکمرانی آب را در حد یک فرایند اجتماعی گسترده و پیچیده‌ بهره‌مند از گفت و گو‌های چندجانبه مردمی، مذاکره و مشارکت شهروندی در انتخاب الگو وهدف‌ها و اصلاح مسیر بر اساس یادگیری جمعی، مورد توجه قرار می‌دهد.

انرژی و وقتی که باید صرف ادراک و اجرای تدابیر این پدیده شود، حکمرانی آب کشور

برای اصلاح یا بهبود نظام حکمرانی و دستیابی به حکمرانی مؤثر آب، اصلاح قواعد یا ظرفیت حکمرانی در سطوح رسمی کافی نیست و باید به قواعد غیر رسمی و دیگر عوامل مؤثر در پذیرش و تبعیت کنشگران اصلی نیز توجه داشت. در مدل مفهومی اندیشکده، دلایل این توجه با مراجعه به دو مفهوم سرمایه اجتماعی  و ساز و کارهای اعمال تصمیمات تبیین شده است.

ادامه و بخش‌های دیگر این جزوه را می‌توانید اینجا بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 117036 ساعت خبر : 5:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=117036
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات