گلونی

مقاله رد پای آب و ارئه پیشنهادات جدیدی برای بحث و نقد و اظهار نظر

مقاله رد پای آب و ارئه پیشنهادات جدیدی برای بحث و نقد و اظهار نظر

مقاله رد پای آب و ارئه پیشنهادات جدیدی برای بحث و نقد و اظهار نظر

مقاله رد پای آب و ارئه پیشنهادات جدیدی برای بحث و نقد و اظهار نظر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام رد پای آب: راهگشا یا مانع؟

این مقاله ترجمه‌ای است از:

Water footprint: Help or hindrance? Chapagain, A.K. and Tickner, D. 2012. Water Alternatives 5(3): 563-581

این ترجمه را در چند بخش در گلونی بخوانید:

مقاله رد پای آب و ارئه پیشنهادات جدیدی برای بحث و نقد و اظهار نظر

در پرتو بررسی و درس‌های آموخته‌شده از کاربرد رد پای آب در بخش خصوصی و سیاست عمومی، مجموعه‌ای از قواعد که ممکن است به بحث عمیق‌تر و هدایت کاربردهای رد پای آب کمک کند پیشنهاد می‌شود.

این پیشنهادها باید در معرض بحث و نقادی قرار گیرد و به نسبتی که تجربه کاربرد رد پای آب افزایش می‌یابد اصلاح شود:

۱- در حال حاضر، تحلیل رد پای آب، به درک تصویر واقعی کمیابی آب در سطوح جهانی، منطقه‌ای و ملی و پیوند چالش‌های امنیت آبی و امنیت غذایی کمک کرده است.

پژوهشگران در پرداختن به این قبیل چالش‌ها باید اصلاح و ارتقای ابزارهایی که کسب و کارها، سیاست‌گذاران و ذینفعان به کار می‌گیرند، در اولویت قرار دهند.

لازم است پاسخ کسب و کار به ریسک‌هایی که در تحلیل رد پای آب برجسته می‌شود، نقادانه ارزیابی شود.

2- ذینفعان باید ارزیابی رد پای آب را برای انتقال پیام به مخاطبان، فراتر از جامعه خبرگان به کار گیرند.

تحلیل علمی، و ابزارهای بصری مانند نقشه‌های جریان آب مجازی، به سرعت می‌تواند آگاهی درباره پیوندهای امنیت آبی، تجارت، امنیت ملی غذا یا انرژی و هدف‌های توسعه اجتماعی یا اقتصادی را ارتقا دهد.

3- ارتباطات باید با احتیاط برنامه‌ریزی شود.

تأکید بر نشانگر حجمی رد پای آب می‌تواند سرخط خبرها قرار گیرد، ولی بدون توضیح و طرح عوامل دیگر، می‌تواند به تفسیر نادرست مسئله و به شکل بالقوه، به پاسخ‌های نامناسب و غیر معقول منجر شود.

در پیام‌رسانی، حداقل باید درباره اثرات محیط‌زیستی رد پای آب و منافع اجتماعی و اقتصادی استفاده آب توضیح داده شود.

مقاله رد پای آب و ارئه پیشنهادات جدیدی برای بحث و نقد و اظهار نظر

۴- به دلیل اهمیت توجه به سایر عوامل و شرایط، باید در تفسیر داده‌های وزنی رد پای آب، دقت دوچندان به خرج داد.

به همین صورت، استفاده از یک عدد تنها به عنوان نشانگر رد پای آب در برچسب کالاهای مصرفی، به ندرت می‌تواند مفید باشد و کسب و کارها باید در استفاده از آنها مراقب باشند.

۵- کسب و کارها باید تحلیل رد پای آب را برای درک ریسک‌های استراتژیک مرتبط با آب استفاده کنند.

طیفی از ابزارهای رد پای آب برای راهنمایی شرکت‌ها در انجام این کار وجود دارد. بسیاری از آنها رایگان و آنلاین در دسترس قرار دارند و استفاده از آنها ساده است.

همچنین، شرکت‌ها باید از ابزارهایی کمک بگیرند که درباره پاسخ مناسب به ارزیابی‌هایی که درباره ریسک بر پایه ردپای آب انجام شده است، راهنمایی فراهم می‌آورند، از جمله آنهایی که درباره مشارکت ذینفعان، شکل‌گیری همیاری و گفت و گو با دولت‌ها درباره سیاست عمومی، راهنمایی و توصیه می‌کنند.

۶- دولت‌ها و جامعه پژوهشی باید درباره استفاده از رد پای آب برای بهبود درک پیوندهای منابع آب و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، بیشتر کند وکاو کنند.

ترکیب رد پای آب با ابزارهای تحلیلی اقتصادی و اجتماعی، این پتانسیل را دارد که به طراحی گزینه‌های پیچیده‌تر و از نظر هیدرولوژیکی پایدار در جستجوی نتایج اجتماعی و اقتصادی کمک کند.

مقاله رد پای آب و ارئه پیشنهادات جدیدی برای بحث و نقد و اظهار نظر

7- با اینکه تحلیل رد پای آب ممکن است در ایجاد انگیزه برای طراحی سیاست عمومی جدید درباره مدیریت آب مفید نباشد، دولت‌ها و دیگر ذینفعان (مانند سازمان‌های غیر دولتی) باید پیام‌رسانی داده‌های رد پای آب را برای تشویق ورود کنشگران جدید سیاسی و اقتصادی در گفت و گو برای پشتیبانی پیاده‌سازی سیاست موجود آب مورد توجه قرار دهند.

برای نمونه، جامعه گسترده‌تر کسب و کار ممکن است برای مشارکت در تلاش‌های مدیریت منابع آب، از جمله پایش هیدرولوژیکی انگیزه یابد، اگر پیوند ریسک‌های زنجیره تأمین را با کمیابی رو به افزایش آب یا آلودگی در حوضه‌هایی که منبع تأمین کالاها یا خدمات آنان است دریابند.

۸- استفاده از داده‌های رد پای آب برای فراخواندن به تجارت جهانی و چارچوب‌های توسعه اقتصادی پایدارتر ممکن است مفید باشد، ولی در فراخوان به اقدام، مجموعه گسترده‌تری از مسائل محیط‌زیستی، اجتماعی و اقتصادی پیوندیافته با استفاده آب را باید به حساب آورد (یا حداقل ضرورت احتساب را اذعان کرد). همچنین باید ضرورت و اجتناب‌ناپذیری بده‌بستان‌های سیاسی میان این مسائل را به رسمیت شناخت.

9- هر سازمانی که می‌خواهد رد پای آب را تحلیل کند، باید به روشنی بداند که چرا چنین کاری انجام می‌دهد و چگونه نتایج را به کار خواهد گرفت.

ممکن است هدف، اکتشافی (برای نمونه، درک رویکردهای رد پای آب و کمک به تصمیم‌گیری درباره این که آیا می‌تواند مفید واقع شود؟) یا کاربردی باشد. تحلیل رد پای آب به خودی خود چندان مفید نیست.

10- در نهایت، به یاد داشته باشید که تحلیل رد پای آب یک ابزار است و مانند تمام ابزارها قابلیت استفاده تعریف‌شده‌ای دارد.

دستیابی به پاسخ‌های مناسب بر اساس تحلیل رد پای آب نیازمند ابزارهای دیگر خواهد بود، به ویژه ابزارهایی که داده‌های رد پای آب را در کنار دیگر عوامل مرتبط قرار می‌دهند.

این بود مقاله رد پای آب و پیشنهادات آن.

پایان پیام

سایر بخش‌های این مقاله را اینجا بخوانید.

خروج از نسخه موبایل