گلونی

کسب و کارها و سازمان‌های غیر دولتی و نقش مهم رد پای آب در آن‌ها

کسب و کارها و سازمان‌های غیر دولتی و نقش مهم رد پای آب در آن‌ها

کسب و کارها و سازمان‌های غیر دولتی و نقش مهم رد پای آب در آن‌ها

کسب و کارها و سازمان‌های غیر دولتی و نقش مهم رد پای آب در آن‌ها

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام رد پای آب: راهگشا یا مانع؟

این مقاله ترجمه‌ای است از:

Water footprint: Help or hindrance? Chapagain, A.K. and Tickner, D. 2012. Water Alternatives 5(3): 563-581

این ترجمه را در چند بخش در گلونی بخوانید:

رد پای آب در کسب و کارها و سازمان‌های غیر دولتی 

شرکت‌ها در بخش غذا و نوشیدنی نخستین شرکت‌هایی بودند که سودمندی تحلیل رد پای آب را در کمک به درک ریسک‌های مرتبط با آب بررسی کردند.

 پس از بررسی اولیه پتانسیل نشانگرهای ساده حجمی (معمولاً بر حسب متر مکعب آب به ازای زمان)، برخی از این شرکت‌ها دریافتند که پیچیدگی مکانی ریسک‌های آب و اثرات، مستلزم استفاده از ابزارها و رویکردهای پیچیده‌تر در ارزیابی ریسک است.

با وجود این، حساب‌های رد پای آب در کسب و کارها، غالباً رد پای آب محصول را برای نشان‌دادن اجزای مهمی از تأثیر کسب و کار و ریسک مرتبط با منابع آب که فراتر از حصار کارخانه، به ویژه در زنجیره‌های تأمین کشاورزی قرار می‌گیرد به کار گرفته‌اند.

شکل‌گیری همکاری میان کسب و کارها و سازمان‌های غیر دولتی سبب شد تا ابزارهای ارزیابی ریسک آب به سرعت در سال‌های اخیر تکامل یابد و به نقطه‌ای برسد که برای شرکت‌های چندملیتی پیچیده یا سرمایه‌گذار، انجام ارزیابی ریسک جهانی درباره طیفی از واحدهای صنفی در بخش‌های مختلف اقتصادی امکان‌پذیر شود.

 برای نمونه، شرکت Puma (تولیدکننده لباس‌های ورزشی) در تلاش برای سنجش، ارزش‌گذاری و گزارش آثار خارجی زیست‌محیطی، تحلیل اثرات مرتبط با آب را با روش‌شناسی سود و زیان ترکیب کرده است.

با این همه، آنچه از نوشتارهای موجود برمی‌آید روشن نمی‌کندآیا این کار با فنون استاندارد حسابداری رد پای آب به دست آمده یا از روش‌شناسی دیگری به دست آمده است.

برخی شرکت‌های چندملیتی، تا اندازه‌ای در نتیجه تحلیل‌ رد پای آب، و درک بهتر ریسک‌های مرتبط با آب، اقداماتی را در مدیریت ریسک برای پرداختن به چالش‌های عملی مدیریت منابع آب آغاز کرده‌اند.

برای نمونه، شرکت SABMiller (شرکت آبجوسازی جهانی)، با همکاری WWF و GIZ (به نمایندگی از وزارت همکاری اقتصادی و توسعه آلمان)، طرحی را با نام «آینده‌های آب»[1] تعریف کردند که هدف آن، تدوین یک طرح توجیهی برای نفش‎آفرینی بخش خصوصی در پیشبرد مدیریت پایدار منابع آب است.

این همکاری تلاش می‌کند نقش‌های مقتضی را برای بهبود مدیریت منابع آب در راستای پرداختن به ریسک‌های مشترک میان کسب و کارها، جوامع محلی و اکوسیستم‌ها برانگیزاند.

[1] Water Futures

پایان پیام

سایر بخش‌های این مقاله را اینجا بخوانید.

خروج از نسخه موبایل