باغداری در اراضی شیبدار زاگرس سود بیشتری دارد یا ضرر؟

باغداری در اراضی شیبدار زاگرس سود بیشتری دارد یا ضرر؟

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز از وجود ۴۵۵۰ هکتار باغ در اراضی شیبدار این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی حمیدرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: برای توسعه باغات در اراضی شیبدار برنامه‌های زیادی داریم.

وی ادامه داد: بر این اساس سایت‌هایی مشخص شده که اگر هوا مساعد باشد، نهال‌ها را می‌کاریم.

غلامی اضافه کرد: این کار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حال اجراست که از ظرفیت بسیج سازندگی و سازمان‌های مردم‌نهاد هم استفاده می‌کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز یادآور شد: ۳۵۰ هکتار را در دست اجرا داریم که بادام و انگور می‌کاریم.

وی افزود: همچنین در مکان‌هایی که آب داشته باشد، هم گل محمدی را خواهیم کاشت که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان، ظرفیت بسیار خوبی است.

غلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۲۰۰ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار داریم که با این ۳۵۰ هکتار به ۴۵۵۰ هکتار افزایش پیدا می‌کند.

باغداری در اراضی شیبدار زاگرس سود بیشتری دارد یا ضرر؟

این نوع باغداری هر مزیتی هم داشته باشد بدون شک زیانش بیشتر است. با اجرای این پروژه‌ها دست همه رای نابودی جنگل‌های بلوط باز می‌شود.

اغلب مناطق شیب‌دار لرستان از درختان بلوط و سایر درختان بومی پوشیده‌اند و با دادن این مجوزها راه برای سوءاستفاده باز می‌شود.

از سوی دیگر در این زمین‌ها آب کم و سطح زمین شیبدار است و گونه‌های کمی در این سطوح رشد می‌کنند.

حالا برنامه این است که در این سطوح درختان میوه کاشته شود. این در حالی است که این زمین‌ها توان اکولوژیک برای این کار را ندارند.

باغداری در اراضی شیبدار زاگرس گون‌ها را از بین می‌برد.

سوالی مهمی که باید پاسخش را اداره کل جهاد کشاورزی استان جواب بدهد این است که مگر باغ‌هایی که در اراضی شیب‌دار کاشته شده است جواب داده است که حالا صحبت از واگذاری جدید می‌کنند؟

این طرح‌های ابتکاری ابتدا باید به صورت پایلوت و در سطح محدود اجرا شود و پس از اطمینان از موفق بودن سطح واگذاری‌ها بیشتر شود. این همه شتابزدگی چه دلیلی نمی‌تواند داشته باشد؟

این طرح به زمین‌خواری رسمیت می‌دهد. هم‌اکنون که این طرح فراگیر نشده است، نفوذ زمینه‌های کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع مهم‌ترین نقش در نابودی آنها را دارا هستند.

نکته مهم این است که پس از واگذاری و تغییر کاربری دیگر بازگرداندن این زمین‌ها به منابع طبیعی امکان‌پذیر نخواهد بود.

جنگل‌های بلوط و مراتع سطح استان بزرگترین سرمایه‌های لرستان هستند و نمی‌شود با اینگونه تصمیم‌های شتابزده کمر به نابودی آنها بست.

پایان پیام

کد خبر : 117401 ساعت خبر : 2:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=117401
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات