تشکیلات سازمانی در بحث و موضوع ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور

تشکیلات سازمانی در بحث و موضوع ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور.

تشکیلات سازمانی در بحث ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور

تشکیلات سازمانی موضوعاتی چون سطوح مختلف حکمرانی، ساختار اداری آب، الگوهای تأمین مالی و پرسنلی، نرخ‌گذاری و جمع‌آوری وجوه، مقررات و پاسخگویی، ظرفیت‌های اطلاعاتی و قابلیت‌های فنی را مد نظر قرار می‌دهد.

سطوح حکمرانی آب در کشور ما عمدتاً در سطح ملی و استانی تعریف شده است. گستردگي دامنه كار حکمرانی آب در حدي است كه سوای تفکیک وظایف قانون‌گذاری، قضایی و اجرایی، واگذاري كليه فعاليت‌ها به يك سازمان واحد دولتي امكان‌پذير نيست. از این ‌رو ساختار مديريت آب كشور از دو ديدگاه قابل بررسي است:

(الف) ديدگاه كلي كه شامل مجموعه‌هاي مستقر در وزارت نيرو، وزارت جهاد كشاورزي (مطالعه و اقدامات اجرایی برای استفاده بهینه از آب تخصیصی برای مصارف کشاورزی)، وزارت كشور (پیشگیری و مقابله با سیلاب‌ها و دفع آب‌های سطحی شهرها)، سازمان محيط‌زيست (جلوگیری از آلودگی منابع آب)، وزارت بهداشت (نظارت و کنترل کیفیت آب تأمین‌شده برای مراکز جمعیتی) و…. مي‌باشد.

در مطالعات استراتژی‌های ملی مدیریت آب (۱۳۷۷) و مطالعات نظام بهره‌برداری از آب کشاورزی (۱۳۷۸) دربارۀ نحوه تفکیک وظایف قانونی هشت وزارتخانه و سازمان در مقطع سال ۱۳۷۵ سخن رفته است.

(ب) ديدگاه بخشي يعني مجموعه مرتبط با معاونت امور آب وآبفا در حوزه ستادی وزارت نیرو شامل دو شركت مادر تخصصی مديريت منابع آب ايران و مهندسی آب و فاضلاب کشور،  شركت‌هاي آب منطقه‌اي، شرکت‌های آبفای استانی، شركت‌هاي بهره‌برداري از شبكه‌هاي آبياري وزهكشي و ارتباط آنها با تشكل‌هاي آب‌بران.

تشکیلات سازمانی در بحث ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور

شركت مديريت منابع آب ايران و شرکت‌های اقماری آن

موضوع فعاليت شركت مديريت منابع آب ايران عبارت است از: مديريت سهام و سرمايه‌هاي شركت در شركت‌هاي زيرمجموعه و انجام هرگونه فعاليت در راستاي شناخت، مطالعه، توسعه، حفاظت، بهره‌برداري بهينه از منابع آب، تأسيسات و سازه‌هاي آبي (به استثناي امور مربوطه به توزيع آب، جمع‌آوري و انتقال و تصفيه فاضلاب شهري و روستايي) و ظرفيت‌هاي برقابي اعم از مديريت، نظارت، سرمايه‌گذاري در چارچوب تكاليف مندرج در قوانين و مقررات مربوط و سياست‌هاي وزارت ‌نيرو كه از طريق شركت‌هاي زيرمجموعه و يا عنداللزوم با تصويب مجمع عمومي توسط شركت انجام خواهد شد.

شركت مادر تخصصي مديريت منابع آب ايران با چنين رويكردي علاوه بر بازنگري در ساختار كلان سازماني درصدد استقرار تشكيلات تفصيلي متناسب با ساختار جديد نيز مي‌باشد.

از جمله الزامات اين بازنگري در گام نخست تدوين شرح وظايف جامع براي هر يك از حوزه‌هاي معاونت، دفتر و يا مديريت و در گام بعدي براي واحدهاي زيرمجموعه و در نهايت براي پست‌هاي سازماني مي‌باشد. شرکت‌های آب منطقه‌ای به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مدیریت منابع آب ایران عمل می‌کنند.

از اواخر سال ۱۳۸۴حوزه جغرافیایی این شركت‌ها بر استان‌ها انطباق پیدا کرد و هم‌اکنون تعداد آن‌ها برابر تعداد استان‌های کشور است. شرکت‌های آب منطقه‌ای اختیارات و امکاناتی دارند که نقطه قوت آن‌ها در مقایسه با ادارات کل استانی محسوب می‌شود.

تشکیلات سازمانی در بحث ارزیابی مقدماتی حکمرانی آب کشور

نظام مالی این شرکت‌ها بر مبنای خودگردانی، قانون تجارت و مبانی بازرگانی بنا نهاده شده است و به اتکای بندهای (الف) و (ب) ماده ۳۳ قانون توزیع عادلانه آب، اختیارات قانونی برای دریافت هزینه‌های استهلاک، مدیریت، نگهداری و بهره‌برداری دارایی‌ها و نیز وظایف نظارت و حفاظت را تحت عنوان نرخ آب کسب کرده‌اند.

ضوابط این نرخ باید به تصویب شورای اقتصاد برسد. در عمل، محدودیت در بازبینی ضوابط و بررسی مصوبات جدید در شورای اقتصاد و مغایرت با تکالیف قانونی دیگر و فضا و سیاست‌های عمومی، مانع از استفاده شرکت‌ها از تمامی ظرفیت واختیارات قانونی‌شان شده است.

ادامه و بخش‌های دیگر این جزوه را می‌توانید اینجا بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 116650 ساعت خبر : 6:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=116650
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات