زباله‌ بیولوژیک و معضل جمع‌آوری در خرم آباد

زباله‌ بیولوژیک و معضل جمع‌آوری در خرم آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی شهرداری از جمع‌آوری زباله‌های بیولوژیک یکی از آزمایشگاه‌های خرم‌آباد سر باز می‌زند این آزمایشگاه ماه‌ها مکاتبه کرده است و حتی همه هزینه‌ها را پرداخته است ولی همچنان زباله‌ها منتقل نشده‌اند.

نکته تاسف‌بار این است که شهرداری اصرار دارد این زباله‌های خطرناک را با زباله‌هایی عادی جمع‌آوری کند.

مرکز ژنتیک مادر در اینستاگرام نوشته است:

زباله‌ بیولوژیک به دلیل اینکه حاوی زائدات پاتولوژیکی و عفونی و زباله‌های تیز و برنده و آغشته به خون و بافت‌های آلوده و.. است از نظر بیماری‌زایی و خطرات زیست محیطی همواره مورد اهمیت بوده و دفن آنها به همراه دیگر ضایعات خطر آلودگی خاک و آب و محیط زیست را به همراه دارد.

اولین خطر این زباله برای کارگران حمل زباله است که انواع بیماری‌های واگیردار آنها را تهدید می‌کند.

همچنین دفع عادی این نوع زباله زیان‌های شدید محیط زیستی را به بار دارد.

تکنولوژی و شیوه‌های جمع‌آوری و دفع زباله‌های بیمارستانی و بیولوژیکی تابع ضوابط و معیارهای خاصی است که باید به صورت ویژه‌ای توسط متخصصان اجرا شود.

عدم رعایت صحیح اصول مدیریت این زباله‌ها، موجب نفوذ شیرابه آن به آب‌های زیرزمینی و پراکندگی انواع بیماری‌های انگلی و عفونی در جامعه و پراکندگی آن در محیط باعث صدمه به موجودات زنده و اختلال در پایداری سیستم اکولوژیکی می‌شود.

گاه موجب ورود آلاینده‌های خطرناک گازی و سمی به اتمسفر (توسط زباله‌سوز) و اثر بر عوامل زیباشناختی مثل تولید بوهای نامطبوع و مناظر زشت در محیط زیست می‌گردد.

در این میان زباله‌های عفونی و پسماندهای دارویی و شیمیایی که حاوی انواع باکتری‌ها، سموم، انگل‌ها و قارچ‌ها هستند.

زباله‌ بیولوژیک و معضل جمع‌آوری در خرم آباد

 

حالا شهرداری باید توضیح دهد با تمام خطراتی که این زباله‌ها برای شهروندان و محیط زیست دارد، چرا اقدام مناسبی در این جهت از خود نشان نمی‌دهد.

البته حرکت شایسته این آزمایشگاه را هم نباید فراموش کنیم که هرچند با دپوی این زباله‌ها دچار مشکل شده‌اند ولی سلامت مردم را بر منافع کاری خود ترجیه داده‌اند.

اما این مشکل باید هرچه سریع‌تر حل شود. وظیفه اداره محیط زیست خرم‌ آباد و علوم پزشکی است که به این موضوع ورود کنند و شهرداری یا هر نهاد دیگری که موظف به دفع اصولی این زباله‌ها هستند را محبوربه انجام وظیفه کنند.

پایان پیام

کد خبر : 117165 ساعت خبر : 9:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=117165
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات