ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک

ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک

چند روز پیش موسسه «نشنال جئوگرافیک» فراخوانی را منتشر کرد که به مناسبت ۱۰۰میلیونی شدن دنبال‌ کنندگان صفحه اینستاگرام خود مسابقه‌ای بین‌المللی عکاسی ترتیب داده است؛

اما نکته دردآور قضیه ممنوعیت حضور عکاسان برخی کشورها از جمله کشورمان برای شرکت در این مسابقه است!

پایگاه خبر ی گلونی، به محض انتشار این خبر در ایسنا، خبرنگار این خبرگزاری برای دریافت پاسخ با دفتر مجله نشنال جئوگرافیک در تهران تماس گرفت که پس از چند تماس پیاپی در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد.

هر چند در ادامه مجله نشنال جئوگرافیک فارسی متنی را با این محتوا منتشر کرد: «پیش از هر چیز نیاز است که بدانیم انجمن نشنال جئوگرافیک عکاسان ایرانی را تحریم نکرده است.

بر اساس قوانین حال حاضر ایالات متحده، برخی افراد و کشورها قادر به شرکت در این نوع مسابقاتی انجمن برگزار می‌کنند، نیستند.

اما این انجمن همچنان در پروژه‌های خود با عکاسان ایرانی همکاری می‌کند. طبق پیگیری‌های انجام شده توسط تیم نشنال جئوگرافیک فارسی که پیش از مسابقه آغاز شده بود، همراه با تیم حقوقی انجمن درصدد رفع موانع موجود هستیم. چنانچه نتیجه‌ای حاصل شود این خبر را اعلام خواهیم کرد.»

البته باید یادآوری کرد که این اولین بار نیست که نشنال جئوگرافیک دست به اقداماتی غیرحرفه ای از این دست می‌زند.

در سال ۲۰۱۲ نیز ایران از شرکت در یک مسابقه بزرگ‌تر نشنال جئوگرافیک منع شده بود. در آن سال نشنال جئوگرافیک بیان کرده بود که به دلیل اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانی از سوی دولت امریکا برای نقل و انتقالات مالی به حساب اتباع ایرانی، چنین تصمیمی را عملی کرده است.

اما انتشار این فراخوان، از روز شنبه چهارم اسفند ماه با واکنش‌های متعددی از سوی عکاسان ایرانی همراه بوده است، برخی صفحه این مؤسسه در اینستاگرام را آن‌فالو کردند و برخی با پست‌های انتقادی به واکنش پرداختند.

خبرنگار ایسنا هم در راستای منع شرکت عکاسان ایرانی در مسابقه اخیر نشنال جئوگرافیک با تعدادی از عکاسان ایرانی صحبت کرده است که در ادامه اظهارات آنها را می‌خوانید.

ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک

مجید سعیدی – عکاس – بیان کرد که این تحریم از سال ۲۰۱۲ بوده و بیشتر هنرمندان و عکاسان از این ناراحتند که مجله نشنال جئوگرافیک که ادعای حقوق بشر و محیط زیست دارد و ربطی به سیاست ندارد، این تصمیم را گرفته است.

سعیدی ادامه داد: چگونه تا به حال ایرانی‌ها در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف جهانی شرکت کرده و جایزه‌های مختلف را نیز برنده شده‌اند، ولی این بار از شرکت در مسابقه منع شده‌اند؟!

این حرکت نشنال جئوگرافیک یک توهین است. چگونه است وقتی که به عکس ایران و عکاسان ایرانی نیاز دارند، حتی با وجود تحریم با ایرانی‌ها همکاری می‌کنند؟

بهتر بود در این مسابقه نیز همانند خیلی وقت‌های دیگر تحریم‌ها را دور می‌زدند و ایرانی‌ها را منع نمی‌کردند. او تصریح کرد: حداقل ۱۰ میلیون از دنبال کننده‌های صفحه اینستاگرام آنها ایرانی هستند و عکس‌هایشان را لایک می‌کنند.

حتی با وجود تمام مشکلاتی که با امریکا داریم مجله فارسی این مؤسسه در ایران منتشر می‌شود. ولی اصلاً چرا باید این مجله در ایران منتشر شود وقتی که اصلاً ما را حساب نمی‌کنند؟

نسخه فارسی این مجله یا فیک است و یا اگر فیک نیست خیلی اشتباه است در شرایطی که آنها ما را در مسابقه خود شرکت نمی‌دهند، ما این اجازه را به آنها می‌دهیم.

سعیدی که جوایز معتبر متعددی را از جشنواره‌های بین‌المللی عکاسی دریافت کرده است، همچنین عنوان کرد که حداقل کار ایرانی‌ها در این شرایط، آن‌فالو کردن صفحه اینستاگرام نشنال جئوگرافیک است؛

چرا که در هر صورت ما صدایمان به جایی نمی‌رسد و اینگونه می‌فهمند که ایرانی‌ها درک مناسب را دارند و باید به ما احترام بگذارند.

این عکاس اظهار کرد: با ریزش دنبال کننده‌های اینستاگرامشان و به زیر ۱۰۰ میلیون رسیدن آن، شاید دفعه بعدی کمی بیشتر به ما احترام بگذارند.

نمی‌توانند جایزه‌ای به ایرانی‌ها بدهند

ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک

مرتضی نیکوبذل، یکی از عکاسانی که با مجله نشنال جئوگرافیک همکاری دارد درباره ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک گفت نشنال جئوگرافیک به دلیل اینکه تحریم‌های بانکی نمی‌تواند جایزه نقدی را به دست عکاس ایرانی برساند.

او ادامه داد: برخی‌ها با وجود چنین اتفاقاتی به سرعت می‌خواهند جنجال به پا کنند و اصلاً به سراغ اصل قضیه نمی‌روند. درباره این موضوع نیز نشنال جئوگرافیک به دلیل تحریم بانکی ایران از طرف امریکا مجبور به انجام چنین اقدامی شده است.

این عکاس افزود: مؤسسه نشنال جئوگرافیک بارها اعلام کرده که چون نمی‌توانند جایزه‌ای به دست عکاس ایرانی ارسال کنند پس عکاسان ایرانی عکسی برای آنها ارسال نکنند.

درباره این جریان نیز با توجه به صحبتی که با دفتر مرکزی مجله داشتیم به ما گفته شد که هیچ عکاسی به خاطر ایرانی بودن تحریم نشده زیرا اگر یک ایرانی مقیم آلمان و دارای حساب بانکی آنجا باشید، می‌توانید به راحتی به عنوان عکاسی که کشورش آلمان است در مسابقه شرکت کنید و به خاطر ملیت خود از مسابقه حذف نخواهید شد.

اگر به دلایل دیگری که عنوان می‌شود، ایران از این مسابقه منع شده، الان دفتر این مجله در ایران وجود نداشت و عکس‌های ایرانی‌ها در مجله اصلی و یا در صفحه اینستاگرام آن‌ها منتشر نمی‌شد.

نیکوبذل تصریح کرد: خودم به خاطر مشکلات بانکی نتوانسته ام در برخی مسابقات شرکت کنم و حتی قصد داشتم حساب بانکی فرد دیگری خارج از ایران را به آنها بدهم ولی این را نپذیرفتند چراکه سیاست آنها این است که حساب بانکی باید مال خود فرد باشد که بعداً در صورت نرسیدن پول به طرف مقابل با مشکل مواجه نشوند.

از طرفی ما نمی‌توانیم به راحتی در کشورهای خارجی حساب بانکی باز کنیم.

نشنال جئوگرافیک هم حتماً ناراحت است

ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک

وحید سالمی – عکاس – در این زمینه بیان کرد: از آنجا که جایزه این مسابقه به صورت نقدی خواهد بود پس برای این مجله همکاری با ایرانی‌ها سخت خواهد شد.

او ادامه داد: این مؤسسه همانند خیلی دیگر از شرکت‌های امریکایی مجبور است برخلاف میل باطنی خود قوانین امریکا را رعایت کند وگرنه برای خودشان مشکل ساز خواهد بود.

سالمی همچنین در پاسخ به اینکه عکس‌العمل ایرانی‌ها در این شرایط چه باید باشد؟ به ایسنا گفت: مثلاً اگر این مجله را در اینستاگرام آن‌فالو کنیم چقدر فالوئرهای آنها ریزش خواهد کرد؟

حداکثر ۵ هزار نفر و این تأثیر و اهمیتی برایشان نخواهد داشت، زیرا ما اصلاً بیزینسی با آنها نداریم و مجله‌شان در ایران فروش خاصی ندارد. نشنال جئوگرافیک حتماً بابت اینکه نمی‌تواند در این مسابقه با ایرانی‌ها همکاری داشته باشد ناراحت است؛

بخصوص عکاسان خیلی خوب ایرانی که با خود مجله کار می‌کنند. نمی‌توان در این زمینه کاری کرد مگر اینکه دولت ترامپ عوض شود و قوانین جدیدی به وجود بیاید.

برای اعتراض هشتگ بسازیم

ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک

آکو سالمی – عکاس – هم بابت این اتفاق ابراز ناراحتی کرد و گفت: اگر واقعاً عکاسان و هنرمندان ایرانی مشکلی دارند پس چرا در خیلی از مراسم‌های دیگر و حتی بزرگ‌تر مثل اسکار شرکت می‌کنند و هیچ مانعی ندارد؟

تا به حال بارها عکس عکاسان ایرانی در مجله نشنال جئوگرافیک منتشر شده است ولی من دلیل این اتفاق را نمی دانم و حتی اگر به خاطر مشکلات بانکی هم بوده خیلی راحت می‌توانستند آن را دور بزنند و یا حتی از قبل بیان کنند که ممکن است ایران و یا کشورهای دیگر که مشکلات بانکی دارند جهت دریافت جایزه با مشکل مواجه شوند و کاملاً ما را از شرکت در مسابقه محروم نکنند.

او افزود: متأسفانه کاری در این زمینه از دست ما بر نمی‌آید چراکه اول از همه لینک و ارتباط خاص و رسمی با آنها نداریم، نهایتاً می‌توانست یک سری هشتک برای اعتراض به این موضوع به وجود بیاید و یا اینکه صفحه اینستاگرام آنها را آن‌فالو کنیم که این کار صورت گرفت ولی نه در حد کافی.

ولی هنوز می‌توان در این زمینه اعتراض کرد و در اینستاگرام باید یک هشتک برای آن به وجود بیاید. البته این مسابقه خیلی مهم نیست ولی اینکه بخواهند عکاسان ایرانی را از یک مسابقه هنری منع کنند کار درستی نیست.

ممنوعیت حضور عکاسان ایرانی برای شرکت در مسابقه نشنال‌ جئوگرافیک

پایان پیام

کد خبر : 115891 ساعت خبر : 1:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115891
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات