نمایشگاه صنایع‌ دستی چقدر مردمی است؟ بهتر بود که مدت زمان برگزاری را بیشتر می‌کردند

نمایشگاه صنایع‌ دستی چقدر مردمی است؟ بهتر بود که مدت زمان برگزاری را بیشتر می‌کردند

نمایشگاه صنایع دستی برای نوروز در حالی این روزها در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست که بسیاری از بازدیدکنندگان از قیمت‌های گران، تکراری بودن طرح‌ها، نبود تبلیغات کافی و تعداد روزهای کم برگزاری گله می‌کنند.

البته اغلب بازدیدکنندگان بر این باورند که کیفیت آثار ارائه شده در نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ سی و یکمین نمایشگاه صنایع دستی با حضور هنرمندان این عرصه از ۳۱ استان کشور و به همراه اجرا و ارائه موسیقی و غذاهای محلی از ۱۵ اسفندماه کار خود را آغاز کرد و تا روز شنبه (۱۸ اسفند ماه) نیز ادامه دارد.

با وجود اینکه این نمایشگاه فقط در چهار روز برگزار می‌شود، اما باز هم در روز نخست برخی از غرفه‌ها کاملاً آماده نشده بودند و در حال چیدن وسایل و جابه‌جایی بودند که همین امر گله برخی از بازدیدکنندگان را هم به همراه داشت.

یکی از بازدیدکنندگان در این زمینه می‌گوید: آثاری که ارائه شده است از کیفیت خوبی برخوردار است، اما متأسفانه هنوز بسیاری از غرفه‌ها آمادگی کامل را ندارند و به هم ریخته هستند.

فکر می‌کنم برای نمایشگاهی که کلاً چهار روز برگزار می‌شود، باید از همان ساعات نخست آمادگی لازم وجود داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم وقتی نمایشگاه شروع شده است، دیگر خیلی زیبا نیست که وقتی مردم برای بازدید آمدند با غرفه‌هایی مواجه شوند که دارند لامپ وصل می‌کنند یا تازه وسایلشان را از کارتون‌ها در می‌آورند و می‌چینند.

نمی‌دانم چرا به طراحی‌های جدید توجه نمی‌شود

یکی دیگر از بازدیدکنندگان که به هنرهای سنتی علاقه دارد، درباره سطح کیفی آثار ارائه‌شده این نمایشگاه می‌گوید: نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده و آثار خوبی هم ارائه شده است؛

اما به نظرم هنرهای سنتی ما خیلی بیشتر از اینها ظرفیت دارند و می‌توانند بسیار زیباتر ارائه بشوند. هنر ایرانی در تمام نقاط کشور بسیار جای کار دارد، اما نمی‌دانم چرا آنطور که باید به طراحی‌های جدید توجه نمی‌شود.

او یادآور می‌شود: هنر بسیاری از صنایع دستی ما با همان طرح‌های سنتی و قدیمی ارائه می‌شوند در حالی که این هنرهای زیبا را می‌توان با طراحی‌ها و ایده‌های جدید ترکیب کرد تا هم جدیدتر باشند و هم بتوانند سلیقه نسل جوان را هم به خود جذب کنند.

به عنوان مثال شاید نسل جوان خیلی علاقه نداشته باشد ظروف میناکاری را با همان طرح و سبک‌های قدیمی استفاده کند و نیاز به صنایع دستی دارد که با طراحی‌های جدید خانه‌ها متناسب و همخوان باشد.

درست است که کارهای قدیمی باارزش هستند اما به نظر در کنار آنها باید طرح‌های جدید نیز ارائه شود.

مگر چند نفر قبل از عید ظروف تزئینی می‌خرند؟

بازدیدکننده دیگری که به همراه همسر و فرزندش در نمایشگاه حضور دارد نیز اظهار می‌کند: بسیاری از صنایع دستی که در نمایشگاه ارائه شدند جنبه تزئینی دارند و با این قیمت‌هایی هم دارند برای ما مردم ساده اصلاً امکان خرید وجود ندارد.

علاوه بر این وقتی اسم نمایشگاه نوروزی است باید بیشتر حال و هوای نوروزی داشته باشد! مگر چند نفر قبل از نوروز سنگ قیمتی با تخت و گلدان و ظرف خریداری می‌کنند؟

او ادامه می‌دهد: البته برخی از غرفه‌ها هم آثار خوب و زیبایی داشتند؛

مثل روتختی، شال و روسری و کیف‌های سنتی که فکر می‌کنم این محصولات به خاطر اینکه بیشتر کاربردی هستند با استقبال بیشتری هم نسبت به سایر غرفه‌ها مواجه شده‌اند.

ما هم از این نمایشگاه کیف و شال خریدیم که هم خرید نوروزی‌مان را انجام دادیم و هم چون صنایع دستی هستند با اجناسی که در بازارهای عادی به فروش می‌رسند متفاوت و زیباتر هستند.

نمایشگاه صنایع‌ دستی چقدر مردمی است؟

یکی دیگر از بازدیدکنندگان کیفیت اجناس ارائه شده در این نمایشگاه صنعتی را خوب عنوان می‌کند، اما زمان برگزاری نمایشگاه را مناسب نمی‌داند و می‌گوید: من به صنایع دستی خیلی علاقه‌مند هستم، اما این نمایشگاه اصلاً در روزهای خوبی ارائه نشده است و به همین خاطر هم در شلوغی‌های آخر سال کسی چندان فرصت نمی‌کند از این نمایشگاه بازدید کند.

او تاکید می‌کند که بهتر بود که یا مدت زمان برگزاری را بیشتر می‌کردند یا زمانی که نمایشگاه در طول روز برگزار است.

نمایشگاه صنایع‌ دستی چقدر مردمی است؟ درست است که کارهای قدیمی باارزش هستند اما به نظر در کنار آنها باید طرح‌های جدید نیز ارائه شود.

چهار روز، آن هم در شرایطی که سه روز آن را باید سر کار باشیم، اصلاً زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نیست. بنابراین به نظر کاملاً طبیعی است که اگر از این نمایشگاه چندان استقبال نشود.

نمایشگاهی که چندان برای مردم کاربردی نیست

بازدیدکننده دیگری که در این نمایشگاه حضور دارد، می‌گوید: به نظرم نمایشگاه کمی شلخته است و با بی‌سلیقگی برگزار شده است.

با توجه به اینکه این نمایشگاه برای نوروز برگزار شده است، بهتر بود صنایع دستی ارائه‌شده دسته‌بندی می‌شدند و بیشتر کالاهایی را ارائه می‌دادند تا برای مردم کاربردی باشد و نه اینکه از سوی ادارات بیایند اینجا و برای کارمندهایشان تعداد زیادی اجناس تزئینی خریداری کنند.

او اضافه می‌کند: خوب است که برخی از غرفه‌های تخفیف نوروزی می‌دهند و آثار زیبایی هم ارائه شده است؛

اما احساس می‌کنم برگزاری این نمایشگاه که خیلی هم بزرگ نیست و تعداد غرفه‌های آن کم است، چندان برای مردم کاربردی نیست.

نمایشگاه صنایع‌ دستی چقدر مردمی است؟ پرسشی که باید پاسخ آن را یافت.

نمایشگاه صنایع‌ دستی چقدر مردمی است؟
نمایشگاه صنایع‌ دستی چقدر مردمی است؟

پایان پیام

کد خبر : 116948 ساعت خبر : 9:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=116948
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات