کتاب زن‌ ها همیشه همین طور هستند نوشته امیر پروسنان رونمایی شد

کتاب زن‌ ها همیشه همین طور هستند نوشته امیر پروسنان رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی دومین مجموعه داستان کوتاه امیر پروسنان با عنوان زن‌ ها همیشه همین طور هستند با حضور رضا ساکی، جمعی از خبرنگاران و دوستداران ادبیات داستانی رونمایی شد.

مجموعه داستان کوتاه زن‌ ها همیشه همین طور هستند شامل ۱۵ داستان کوتاه است که در فضاهای شهری می‌گذرد.

امیر پروسنان داستان نویس و خبرنگار است و اولین مجموعه داستان او با عنوان «مرگ خاموش آقای نویسنده» سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات صدای معاصر منتشر و روانه بازار شده بود.

رضا ساکی، داستان نویس و منتقد ادبی در مراسم رونمایی این مجموعه داستان گفت:

متاسفانه مدت‌هاست که در جمع‌های ادبی تعداد کمی از افراد حضور دارند و این واقعیت جامعه‌ای است که بیش از ۸۰ درصد آن در سال حتی یک بار سینما نمی‌روند یا بیش از ۹۵ درصد آن حتی تئاتر نمی‌روند و در نتیجه انتظاری نیست که از ادبیات حمایت کنند.

امروز باید بیشتر از هر چیز به کیفیت افراد حاضر در جلسه‌های ادبی توجه کرد.

این داستان نویس افزود: سه داستان کتاب زن‌ ها همیشه همین طور هستند خیلی خوب است و فکر می‌کنم اگر سه داستان خوب در یک مجموعه داستان وجود داشته باشد، اتفاق بسیار خوبی است.

داستان «آتش سیگار از دور پیداست»، «مشت علی هیچ جای داستان نبود» و «اعترافات مهلک آقای الف. پ» به نظر من برجسته‌ترین داستان‌های این مجموعه هستند.

داستان «آتش سیگار از دور پیداست» در سربازخانه‌ای اتفاق می‌افتد که ماجرایی برای دو سرباز رخ می‌دهد و به دنبال یک اتفاق معمایی پلیسی و کشف یک داستان می‌روند. داستان «اعترافات مهلک آقای الف. پ» نیز ماجرای انسان عجیب و غریبی است که در یک آپارتمان زندگی می‌کند و یک صحنه قتل نیز در داستان اتفاق می‌افتد.

این طنزنویس ادامه داد: فضاهای طنز در کنار فضاهای جدی در داستان‌های کتاب وجود دارد و نگاه‌های کمدی را می‌شود دید که حتی گاهی سرنوشت محتوم انسان را نشان می‌دهد.

فضاهای نوستالژیک هم در داستان‌های کتاب زن‌ ها همیشه همین طور هستند هست و فکر می‌کنم پروسنان باید این ماجراها را در همین کتاب جا بگذارد و سراغ فضاهای دیگری برود.

زیرا کسی که می‌تواند داستان‌های خوب بنویسد، چه نیازی به نوستالژی نویسی دارد. از این نوع ادبیات بسیار چاپ شده و حتی به چاپ هفتادم هم می‌رسد. در نتیجه یک قلم فنی نباید سراغ عاشقانه‌های معمولی و نوستالژی نویسی معمولی برود.

زن‌ ها همیشه همین طور هستند

ساکی بیان کرد: مهارت داستان نویس در فن داستان نویسی احساس می‌شود و به طور مثال در داستان «نمی‌دانستم که می‌خواهد برود» یا «عروسِ تهران» می‌توان فن داستان نویسی نویسنده را مشاهده کرد.

به گفته این داستان نویس، فضاهای اول شخص و ذهنی با توجه به توان کمدی ساختن نویسنده قابل توجه است. داستان «اعترافات مهلک آقای الف. پ» یک کمدی غربی است و مخاطب در لفظ نمی‌خندد، اما سرنوشت شخصیت داستان خنده دار است.

این منتقد ادبی گفت: کتاب زن‌ ها همیشه همین طور هستند بی غلط است و حتی یک نقطه یا غلط سهوی ندارد که نشان دهنده ویرایش درست کتاب است. حتی قلم و روانی داستان‌ها نیز مشخص است و یکی از ویژگی‌های کتاب محسوب می‌شود. مخاطب در داستان‌ها گیر نمی‌کند و روان خوانده می‌شود. این در حالی است که برخی داستان‌ها در انتشارات معروف منتشر می‌شوند که حتی یک داستان سه صفحه‌ای آن را نمی‌شود روان خواند.
پایان پیام/

کد خبر : 115277 ساعت خبر : 12:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115277
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات