گلونی

شهرستان رودان بهشت جنوب ایران + اطلاعات کامل برای سفر به رودان

شهرستان رودان

شهرستان رودان

شهرستان رودان بهشت جنوب ایران + اطلاعات کامل برای سفر به رودان

خبرگزاری گلونی در راستای رسالت خود در معرفی استان هرمزگان اقدام به انتشار سلسله گزارش‌هایی از شهرستان‌های این استان کرده است تا در شناساندن این مناطق نیز گامی برداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی شهرستان رودان به دلیل وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری، درختان سر به فلک کشیده و وجود رودخانه های فراوان به بهشت جنوب ایران شهرت دارد.

شهرستان رودان

هرساله در ایام نوروز گردشگران زیادی از شهرهای مختلف کشور به منظور استفاده از فضاهای گردشگری و مذهبی وارد شهرستان رودان می شوند.

شهرستان رودان از شهرهای قدیمی و تاریخی جنوب کشور می باشد که وجود سنگ نبشته های میخی و تصویری (هیروگلیف) در منطقه باد افشان رودان حاکی از تمدن دیر پای رودان می باشد که طبق نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به عصر ایلامی و آشوری می رسد.

وجود زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد از فرزندان امام موسی کاظم (ع) نیز از دیگر عواملی است که گردشگران زیادی را به این شهرستان جذب می کند.

مشخصات جغرافیایی

این شهرستان با دارا بودن سرسبزی خاص خود به دلیل وجود درختان سرسبز و مناطق مستعدد کشاورزی در سطح منطقه و وجود رودخانه های فراوان و همچنین آب و هوای مناسب به بهشت جنوب شهرت یافته که با دارا بودن این ویژگی ها در ایام و فصول مختلف سال پذیرای گردشگرانی از سراسر کشورمان قرار می گیرد.

شهرستان رودان با مساحتی حدود ۳۰۴۴.۵ کیلومترمربع، در فاصله 85 کیلومتری بندرعباس قراردارد.

شهر رودان مرکز این شهرستان در ۲۷ درجه و ۲۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۷ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی واقع شده‌ و ارتفاع آن ازسطح دریا حدود ۱۹۰ متر است.

شهرستان رودان از شمال به حاجی آباد، از شمال شرقی به فاریاب (گلاشکرد)، از شرق به کهنوج و منوجان، از جنوب شرقی و جنوب به میناب و از غرب به بندرعباس محدود می‌شود.

رودان در قدیم به نام «رودکان» معروف بوده و وجه تسمیه آن، وجود رودخانه‌های متعدد و پرآب است. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد.

براساس آمارسال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۱۱۸۵۴۷ نفراست و شهر رودان با ۳۳۲۸۵ نفر جمعیت پس از بندرعباس و میناب سومین شهر پر جمعیت استان است.

قدمت

وجود سنگ نبشته های میخی و تصویری ( هیروگلیف ) در منطقه باد افشان رودان حاکی از تمدن دیر پای رودان می باشد که طبق نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به عصر ایلامی و آشوری می رسد .

قبل از روی کار آمدن پادشاهان ساسانی سدی طبیعی و نسبتا مرتفع در محلی که اکنون تبرکن گفته می شود وجود داشته دکه آب رودخانه پس از پر شدن کامل از بالا سرازیر شده و به دشت ارموز می رود.

این سد در زمان ساسانیان به دست مهندسین و کارگران در زمان هرمز پادشاه ساسانی خراب شده است. جلگه ای که بعدها بنا شده به نام هرمز مشهور بوده است.

قبرهای قدیمی و خانه های سنگی در اطراف کوهها نشانه ای از زندگی دور از مرکز بوده است.

همچنین کشف آثار ارزشمندی از جمله جمجمه‌ای جراحی شده در سه هزار سال قبل از میلاد در منطقه ای به نام تم مارو نشان از قدمت دیرپای منطقه رودان دارد.

جاذبه های گردشگری رودان

سنگ نوشته های بادافشان در منطقه ای به همین نام در فاصله 25 کیلومتری شمال رودان، روی سنگ های ستبر کلماتی به خط میخی و نقاشی هایی بدیع وجود دارد که قدمت آنها به دوران ایلامی و آشوری می رسد.

قلعه کمیز در فاصله 12 کیلومتری شرق رودان، قلعه ای که نشان هویت و پایمردی مردم این سامان است، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

در قدیم چون اغلب نقاط رودان را آب فرا گرفته بوده، مردم در این قلعه مستحکم سکونت داشته اند.

تُم مارو درنزدیکی قلعه کمیز، تپه ای به نام تم مارو وجود دارد که درگذشته محل دفن مردگان واشیای گران قیمت بوده‌است.

در این مکان آثار ارزشمندی از جمله جمجمه‌ای جراحی شده در سه هزار سال قبل از میلاد به دست آمده ‌است.

گفته می‌شود در نام این تپه از مار استفاده شده تا مردم جرات نزدیک شدن به آنجا را نداشته باشند.

قلعه دختران این قلعه در فاصله 5 کیلومتری شمال رودان و در منتهی الیه جنوبی کوه گُرُم قرار دارد که در حال حاضر به ویرانه ای تبدیل شده است.

وجود سنگرهای سنگی متعدد در اطراف قلعه و غاری در پایین آن، حکایت از دقت و توجه خاص ساکنان قلعه به امنیت پناهگاهشان دارد.

پل رودخانه آبنما پل رودخانه آبنما پلی ساخته دست بشر امروزی و رودخانه زلالی که از زیر آن جاری است، این مکان در ۷ کیلومتری شمال شرق شهر رودان واقع است.

زیارتگاه امامزاده سلطان محمد براساس اسناد تاریخی نسب شریف امامزاده سیدسلطان محمد، به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد. بقعه این امامزاده در روستای زیارت پیرچوگان در فاصله 45 کیلومتری رودان قرار دارد.

وجود زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد در روستایی به همین نام باعث شد که این روستا در سال 91 به عنوان یکی از 10 منطقه نمونه گردشگری در کشور انتخاب شود.

کوه زندان مکان بسیار صعب العبوری است که گویا در قدیم مخصوص زندانیان سیاسی بوده است.

برای رسیدن به آن باید از راه های باریک بدنه کوه رد شد. مسیر عبور از تونل باریک و تاریکی که به صورت هلالی در بدنه کوه حفر شده به گونه ای است که با اندک غفلتی امکان سقوط به اعماق دره وجود دارد.

بعد از این تونل، شکاف غار قرار دارد که پس از عبور از آنجا می توان وارد قلعه شد. 12 اتاق در بدنه کوه زندان حفر شده است.

آبشار کرون آبشار کرون این آبشار درمنطقه کوهستانی بادافشان در ۲۷ کیلومتری در مسیر جاده رودخانه و رودان واقع می‌باشد و یکی از پر آب ترین مناطق رودان بشمار می‌آید.

امام زاده شاه قطب الدین حیدر نسب این امامزاده براساس شجره نامه مستند به امام حسن مجتبی (ع) می رسد که در بخش جنوبی رودان در محله بندملا قرار دارد.

سایر آثار تاریخی و بقاع متبرکه رودان

روستاهای نمونه گردشگری زیارت سیدسلطان محمد(پیرچوگان)، پل آبنما، قلعه بیژن، قلعه مهران شمیلو، تم سیدی، قلعه برنطین، قلعه جغین و رودخانه، قبرستان گبرها، تپه خودروگان، تپه پالور، جلگه موری، قدمگاه حضرت ابوالفضل، حضرت امیر، باغ و کاخ شاه نازدشت، قنات کهنوج بالا، امامزاده سیدجلال الدین، امامزاده سیدامیربن سلیمان، زیارتعلی، پیرسرکوه در بخش رودخانه و … حیات وحش وجود ارتفاعات و تپه ماهورهای شهرستان رودان شرایط زیستگاهی مناسبی را برای زیست گونه های مختلف فراهم ساخته است.

حیات وحش

مهمترین حیات وحش منطقه خرس سیاه، پلنگ، جبیر، کل و بز و قوچ و میش، شغال، کفتار، گربه وحشی، گراز، انواع خفاش، خرگوش، تشی و روباه معمولی از مهم ترین پستانداران منطقه است.

خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب ترین و آسیب پذیر ترین گونه ها در ایران و حتی دنیا ، از گونه های مهم پستانداران استان هرمزگان به شمار می رود که از نظر اهمیت بعد از یوز پلنگ در رتبه دوم قرار دارد.

این حیوان از جمله پستانداران مورد حمایت و جزء گونه های در معرض خطر انقراض است که تنها در بخش هایی از شرق استان دیده شده است.

منطقه رودان یکی از زیستگاه های مهم و با اهمیت خرس سیاه در استان است. در چند سال گذشته این گونه با ارزش به کرات توسط دامداران محلی دیده شده است.

خرس ها معمولاً در غارها و یا سوراخ هایی که بر اثر تخریب و روی هم قرار گرفتن سنگ های بزرگ به وجود می آید زندگی می کنند.

هوبره از پرندگان در معرض خطر انقراض، انواع اردک حواصیل و بسیاری دیگر از پرندگان به صورت مهاجر در فصل پاییزو زمستان در شهرستان دیده می شوند.

تیهو و کبک پرندگان غالب منطقه که در تمام فصول سال به وفور در تمام منطقه یافت می شوند.

علاوه برآن پرندگانی نظیر هدهد، کبوتر چاهی، بلبل خرما، دیدومک، چکاوک کاکلی، شبگرد دشتی، لیکو، زنبور خور معمولی، شاه بوف، زنبور خورها، سسک ها، سنگ چشم ها در این منطقه دیده شده است

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل